mm Gezicht op ie begraafplaats vanuit de Hout slechts eenmaal voor, maar kun je het aantal opmaken uit het achterwege laten van een vermelding van plaats en klasse van het graf In die periode, dus van 1888 tot 1902, gaat het dan om 37 kinderen. Tot 1945 zijn er drie volwassenen begraven in ongewijde aarde. 6 OF IN GEWIJDE AARDE... Ook in Alkmaar zijn, net als elders, bijna net zoveel levenloos geboren kindjes in gewijde aarde als in ongewijde aarde begraven. Meestal staat dan achter het 'levenloos geboren kind van...een klasse, vak en plaats genoemd.7 Deze kinderen hebben dus een gewoon, geregistreerd, graf gekregen. Vanwaar dit verschil? Er valt geen relatie te leggen met de maat schappelijke positie van de ouders. Misschien is de persoonlijke houding van de geestelijkheid wel de enige mogelijke verklaring. In Alkmaar waren in het katholieke St. Elisabethziekenhuis de Zusters Augustinessen werkzaam. Zij hadden direct te maken met de geboorte van katholieke kinderen, hoewel rond 1900 in Amsterdam nog geen 2% van de beval lingen in het ziekenhuis plaatsvond.8 Als een kindje, in het ziekenhuis geboren, overleden was, doopten sommige zusters het gauw. Volgens de kerkelijke regels mocht en moest iedereen dopen in geval van stervensgevaar, dit heette de nood doop. Stervensgevaar en het tijdstip van overlijden waren daarbij wel rekbare begrippen. Andere zusters deden het juist amper, omdat ze er van uit gingen dat een kind eigenlijk al gedoopt was als de moeder dat gewild zou hebben. Dit noemde men het doopsel van begeerte, maar dan kon het misverstand ontstaan dat een kind dus niet gedoopt was. Bij de meest voorkomende bevalling thuis speelde hetzelfde probleem. Niet iedereen was op de hoogte van de kerkelijke regels en sommige regels werden verschillend geïnterpreteerd. Het blijft een moeilijke zaak te achterhalen hoe het precies ging. Verder waren er ook geestelijken, die voor ongedoopte kinderen met de hand over 16 Oud Alkmaar 2008

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2008 | | pagina 20