de jaren dertig van de 17de eeuw, maar
maakte hij ze levendiger door er allerlei
topografische en anecdotische details aan
toe te voegen.10 Hij werkte met brede
panoramische vergezichten en motieven
zoals tenten op het ijs die waarschijnlijk
beïnvloed zijn door Jan van Goyens
wintergezichten uit de jaren veertig van
de 17de eeuw.11
Het hier behandelde schilderij is typerend
voor Ruysdaels wintergezichten uit de
jaren vijftig van de 17de eeuw. De bevroren
waterpartijen vormen een krachtige
diagonaal die de illusie van diepte oproept.
Het lage gezichtspunt zorgt ervoor dat de
Friese Poort hoog boven de schaatsers
uittorent. De gebouwen en de figuren zijn
met grote charme weergegeven, vormen
zijn goed getroffen. Het palet roept op
Salomon van Ruysdael, 'Gezicht op de stad Alkmaar', ca. 1645.
Collectie Metropolitan Museum o/Art, New York. Aankoop, 1871 (71.135).
Foto: The Metropolitan Museum of Art
effectieve wijze de winterse blauwe lucht
op, met weinig licht, dat naar de horizon
toe overgaat in paars. De kleuren in de
figuren en de stoffen op de voorgrond
gaan naar de horizon over in vagere tinten,
daarbij de illusie van diepte versterkend.
ANDERE SCHILDERIJEN VAN RUYSDAEL
MET ALKMAARSE VOORSTELLINGEN
Hoewel in het algemeen aangenomen
wordt dat Ruysdael de topografie van
steden in zijn schilderijen niet realistisch
weergaf en onderdelen van het landschap
vereenvoudigde of geheel wijzigde, heeft
Liedtke aangetoond dat de kunstenaar
Alkmaar voor zijn doen redelijk waarheids
getrouw heeft weergegeven op een tweetal
rivierlandschappen.12
Het ene schilderij draagt het jaartal 1644,
het andere - dat zich momenteel in het
Metropolitan Museum of Art in New York
bevindt - is waarschijnlijk iets later ver-
60 Oud Alkmaar 2007
1