I Alkmaarsche Courant zegt "bewondering" te voelen voor het besluit "als voor den handelsreiziger, die driemaal van de trap gegooid is en desniettegenstaande voor de vierde maal naar boven klimt om zijn koopwaar te presenteren".4 VERDRONKENOORD EN MIENT Over het al dan niet dempen van het Verdronkenoord en de Mient kwam in dezelfde tijd ook een levendige discussie op gang. De directeur van Gemeentewerken meldt in 1913 dat een verbetering nodig is voor het verkeer. Hij begroot de kosten van de demping op bijna 57.000 gulden. De Commissie van Bijstand voor Publieke Werken is het eens met het dempen van het Verdronkenoord, maar niet met dat van de Mient omdat de kaasmarkt voor schepen bereikbaar dient te blijven. In de Alkmaarsche Courant van 5 september 1913 zijn twee ingezonden stukken op genomen. Voorstanders van demping van het Verdronkenoord zeggen dat de smalle Verdronkenoord in wegen langs het water bijna dagelijks de de winter, ca. 1920. oorzaak zijn van ongelukken. Ze zijn ervan Collectie Regionaal overtuigd dat er na demping een veilige en Archief sierlijke verkeersweg zal ontstaan. Notaris 72 Oud Alkmaar 2007 Gouverne aan het Verdronkenoord schrijft a; juist dat het pittoreske en lieflijke van het Vi stadsgedeelte bij demping voorgoed E verdwijnt. h Een zekere E.v.d.H. stuurt het pamflet V; 'Stedenschennis' van Veth naar de krant. K Hij merkt op dat een oud-Hollandse n gracht door demping nog geen boulevard b wordt. Hij is het ermee eens dat de druk ai van het verkeer toeneemt, maar demping ei van het Verdronkenoord is volgens hem d niet de oplossing. Een dag later reageert V handelsagent J.A.B. Fenijn uit de Hekel ei straat op dit stuk. Hij vindt dat E.v.d.H. b zich er niet mee moet bemoeien, omdat r< hij een buitenstaander is. Daarop biedt z; J. Cloeck (waarschijnlijk het gelijknamige b raadslid) een alternatieve oplossing voor n de verkeersproblemen: men kan auto w mobilisten dwingen via de Laat te rijden h in plaats van via het Verdronkenoord. K Alkmaar zal niet rijker worden door de a; demping, maar juist armer en lelijker. P Cloeck roept de bewoners van de Laat op n een buurtcommissie te vormen om de d demping van het Verdronkenoord tegen te h houden en de Laat te verfraaien. Fenijn Vl schrijft vervolgens dat het dwingen van d mensen om over de Laat te gaan onbillijk t is. De Laat zal namelijk nooit een mooie d winkelstraat worden, aangezien de 1 0 intimiteit die mooie oude huizen uitstralen z; daar ontbreekt. Alkmaar moet de voor SI waarden scheppen om een handelsstad te V worden en daar horen goede verkeers A wegen bij. Cloeck laat daarop weten dat de v; Laat in de toekomst een gezellige straat zal b worden, waar de drukte zich concentreert. g Hij merkt bovendien op dat demping van d het Verdronkenoord veel geld kost en dat g men daarom over de Mient zwijgt, terwijl j' de demping van die gracht onafscheidelijk h

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2007 | | pagina 18