I
Alkmaarsche Courant zegt "bewondering" te
voelen voor het besluit "als voor den
handelsreiziger, die driemaal van de trap
gegooid is en desniettegenstaande voor de
vierde maal naar boven klimt om zijn
koopwaar te presenteren".4
VERDRONKENOORD EN MIENT
Over het al dan niet dempen van het
Verdronkenoord en de Mient kwam in
dezelfde tijd ook een levendige discussie
op gang. De directeur van Gemeentewerken
meldt in 1913 dat een verbetering nodig is
voor het verkeer. Hij begroot de kosten
van de demping op bijna 57.000 gulden.
De Commissie van Bijstand voor Publieke
Werken is het eens met het dempen van
het Verdronkenoord, maar niet met dat
van de Mient omdat de kaasmarkt voor
schepen bereikbaar dient te blijven.
In de Alkmaarsche Courant van 5 september
1913 zijn twee ingezonden stukken op
genomen. Voorstanders van demping van
het Verdronkenoord zeggen dat de smalle
Verdronkenoord in wegen langs het water bijna dagelijks de
de winter, ca. 1920. oorzaak zijn van ongelukken. Ze zijn ervan
Collectie Regionaal overtuigd dat er na demping een veilige en
Archief sierlijke verkeersweg zal ontstaan. Notaris
72 Oud Alkmaar 2007
Gouverne aan het Verdronkenoord schrijft
a;
juist dat het pittoreske en lieflijke van het
Vi
stadsgedeelte bij demping voorgoed
E
verdwijnt.
h
Een zekere E.v.d.H. stuurt het pamflet
V;
'Stedenschennis' van Veth naar de krant.
K
Hij merkt op dat een oud-Hollandse
n
gracht door demping nog geen boulevard
b
wordt. Hij is het ermee eens dat de druk
ai
van het verkeer toeneemt, maar demping
ei
van het Verdronkenoord is volgens hem
d
niet de oplossing. Een dag later reageert
V
handelsagent J.A.B. Fenijn uit de Hekel
ei
straat op dit stuk. Hij vindt dat E.v.d.H.
b
zich er niet mee moet bemoeien, omdat
r<
hij een buitenstaander is. Daarop biedt
z;
J. Cloeck (waarschijnlijk het gelijknamige
b
raadslid) een alternatieve oplossing voor
n
de verkeersproblemen: men kan auto
w
mobilisten dwingen via de Laat te rijden
h
in plaats van via het Verdronkenoord.
K
Alkmaar zal niet rijker worden door de
a;
demping, maar juist armer en lelijker.
P
Cloeck roept de bewoners van de Laat op
n
een buurtcommissie te vormen om de
d
demping van het Verdronkenoord tegen te
h
houden en de Laat te verfraaien. Fenijn
Vl
schrijft vervolgens dat het dwingen van
d
mensen om over de Laat te gaan onbillijk
t
is. De Laat zal namelijk nooit een mooie
d
winkelstraat worden, aangezien de
1
0
intimiteit die mooie oude huizen uitstralen
z;
daar ontbreekt. Alkmaar moet de voor
SI
waarden scheppen om een handelsstad te
V
worden en daar horen goede verkeers
A
wegen bij. Cloeck laat daarop weten dat de
v;
Laat in de toekomst een gezellige straat zal
b
worden, waar de drukte zich concentreert.
g
Hij merkt bovendien op dat demping van
d
het Verdronkenoord veel geld kost en dat
g
men daarom over de Mient zwijgt, terwijl
j'
de demping van die gracht onafscheidelijk
h