Tentoonstelling
strijkmolens
ook op de Bierkade geen tweerichtingsverkeer
meer mogelijk zou zijn. Het werd al gauw dui
delijk dat deze laatste argumenten al die eerder
genoemde belangen stevig ondergroeven.
Nadat daarop een groot deel van de gemeente
raad te kennen gaf het met de muur niet meer
zo te zien zitten, heeft het college van b. en w.
de bouwvergunning ingetrokken.
Op bijgaande foto van de Wageweg, genomen
vanaf de Bierkade richting Friesebrug, is rechts
boven wel een replica van een muur te zien.
Dat is echter een replica uit 1952 van de muur,
die kort na 1573 is gebouwd om de ernstig
beschadigde stadsmuur uit de tijd van het
beleg te vervangen. Deze laatste, dus de muur
waar het hier om gaat, lag iets zuidelijker, ter plekke
van de afscheiding tussen rijweg en fietspad. Het lijkt
wel of die twee bankjes rechts op de foto er al waren
neergezet om de replica van deze muur eens goed te
kunnen bekijken. Mooi niet dus!
In het wegdek heeft men nog wel met enkele kromme
lijnen de omtrek van de befaamde Rode Toren aange
geven, die aan de muur vast zat. Naast de Friesepoort
was deze Rootoren, zoals hij toen genoemd werd, het
middelpunt van de hevigste gevechten van het beleg,
die op 18 september 1573. Hoewel deze dag voor de
vrijheid van Alkmaar misschien nog wel belangrijker is
geweest dan de zo veel gevierde achtste oktober, zal
ze het verder toch met enkel die gele cirkel als monu
ment moeten doen.
In zijn artikel over een opgegraven stuk stadsmuur bij
de Wageweg in het 2006-3-nummer van dit blad pleitte
Peter Bitter er voor een nieuw 8-oktober monument
op te richten door op exact dezelfde plek over 55 m
een replica van de stadsmuur van 1573 op te metselen.
De gemeenteraad had gevraagd of dat kon in histo
risch, in wetenschappelijk, in cultureel, in educatief en
in toeristisch belang. Daarbij was kennelijk minder
rekening gehouden met het belang van de omwonen
den, want tegen de bouw van die replica zijn 2500
bezwaarschriften binnengekomen. Als belangrijkste
argumenten kwamen daarin naar voren een mindere
verkeersveiligheid, maar vooral de kans, dat veel
ondernemers in de binnenstad er sterk op achteruit
zouden gaan, omdat er dan op de Wageweg en dus
Welke Alkmaarder kent niet de molens van de Zeswielen?
Deze strijkmolens maalden sinds de 17de eeuw het water
van de Raaksmaatsboezem uit op de Schermerboezem.
Men sprak van 'afstrijken'. In de jaren veertig van de
vorige eeuw werden de molens buiten bedrijf gesteld.
Een van de molens, al gedemonteerd om in het
Openluchtmuseum weer opgebouwd te worden, ging
toen verloren. De resterende vier molens vormen tot op
de dag van vandaag een schilderachtig geheel. In de hal
van het Regionaal Archief is een kleine tentoonstelling
gewijd aan de geschiedenis van de molens, aan de ont
wikkeling van de molenbouw en aan de droogmakerijen
in Noord-Holland, met name de Schermer. De tentoon
stelling is gratis toegankelijk en nog te zien tot en met
december 2007 (ma t/m vr tijdens kantooruren).
Alkmaar. Zes Wielen.
Oud Alkmaar 2007 53