Ondertussen hebben wij de afgelopen periode kunnen
reageren op diverse plannen die met het bovenstaande
een raakvlak hebben. Op het gewijzigde plan voor de
Schelphoek hebben wij in beginsel positief gereageerd,
hoewel nog niet alle 'pijnpunten' zijn weggenomen. Na
onderzoek bleek dat er meer behoefte was aan grond
gebonden woningen dan aan gestapelde appartementen.
Dat betekende dat de ruimte niet meer gevonden hoeft
te worden in een waterinham aan de Singel. Men maakt
daarbij gebruik van de wens van de Historische
Vereniging de historische singelrand niet te vergraven en
een zo groen mogelijke singeloever te bereiken waarbij
de bebouwing niet direct grenst aan de wateroever. Het
wordt daarmee een wezenlijk ander plan. De gracht in
de Schelphoek, die door toedoen van de Historische
Vereniging Alkmaar in het plan is opgenomen, wordt nu
de belangrijkste stedenbouwkundige drager van het
plan. Er wordt nagegaan of de kade smaller en het
water breder zou kunnen worden. Voor het apparte
mentengebouw aan de Turfmarkt is een andere architect
ingeschakeld met de uitdrukkelijke opdracht om in de
architectuur meer aansluiting te zoeken met de binnen
stad. Met handhaving van de maximale bebouwings
hoogte van 22 meter blijft dit uiteraard een moeilijke
zaak: juist dit hoogste blok in het Schelphoekplan grenst
aan de laagste bebouwing in deze wijk, te weten de
Zoutketen en de bestaande bebouwing langs de
Voormeer. Wij hebben diverse suggesties gedaan het
volume hier te reduceren en op een ander plaats terug
te winnen. Tenslotte hebben wij nogmaals gepleit voor
meer variatie in de bouwhoogte van de grondgebonden
woningen.
Ook aan de andere kant van het kanaal langs de
Eilandswal zijn binnen de contouren van de oude stad
bouwactiviteiten gepland. Van een bebouwing die echt
aansluit bij de oude binnenstad is ook hier geen sprake.
Wij hadden er juist op aangedrongen dat er tussen de
bebouwing binnen en buiten de oude stadsgrens een
wezenlijk verschil in architectuur zou ontstaan, hetgeen
ondanks het amendement van de Raad daartoe ons
inziens onvoldoende gelukt is.
Als we onze gang vanaf dit punt langs de oude stads
rand doorzetten zien we even verder de voormalige
Schermerpoort, waarbij de vervallen 19de-eeuwse
commieswoning in oude luister hersteld wordt, zelfs
weer met een door zuilen gedragen fronton voor de
ingang. Hoewel er bij de opzet van de nieuwbouw op
Schermereiland rekening is gehouden met de oude
contouren, hadden wij het water van het gat van Bagge
graag meer naar de Boezemsingel doorgetrokken.
Vervolgens komen wij op het punt waar in 1822 het
Noordhollands Kanaal door de stadswal is gegraven en
er aan de ander zijde het Victoriepark is ontstaan. Voor
dit Victoriepark wordt nu ook een nieuw plan gemaakt
omdat een deel van het park verloren gaat voor de
aanleg van de nieuwe Friesebrug. Voor het park en het
oude schoolgebouw (ooit gebouwd als IJkkantoor en
thans de huisvesting voor De Kook) zijn fraaie plannen in
ontwikkeling. Ook ligt er een interessant plan om het
oude (kleine) bastion bij de vroeger Waterpoort in het
verlengde van de Bierkade weer zichtbaar te maken.
Ondertussen is al zichtbaar, welke extra ruimte de
nieuwe Friesebrug neemt en het karakteristieke brug
wachterhuisje uit 1952 is al verdwenen. De Historische
Vereniging Alkmaar betreurt dit en heeft wel aan
gedrongen op meer bomen op de taluds van de
Friesebrug om de groene rand om de oude binnenstad
ook langs de Kanaalkade door te trekken.
Ook voor de Kanaalkade zal nog een nieuw inrichtings
plan moeten worden opgesteld. De Historische Vereniging
Alkmaar hoopt dat juist in dit deel meer referentie aan
de oude stadrand kan ontstaan. In ieder geval zouden de
waterverbindingen naar Kooltuin en Kaarsemakersgracht
ook aan de kanaalzijde meer herkenbaar moeten zijn.
Vervolgens zou vanaf het Munnikkenbolwerk de
groene rand weer meer naar de kanaaloever toe
getrokken moeten worden. Bij het Munnikkenbolwerk
begint het fraaiste deel van de voormalige stadswallen
van Alkmaar. De Historische Vereniging Alkmaar heeft
deel uitgemaakt van de begeleidingsgroep voor een
nieuw inrichting- en beheersplan voor het Bolwerk dat
loopt van Munnikkenbolwerk tot de Korte Vondelstraat.
Dit plan zal in het voorjaar 2007 aan de Raad voorgelegd
worden en voorziet in een versterking van de cultuur
historische waarden en de natuurwaarden van het park,
met name bij de entrees van het bolwerkpark.
Teleurstellend was dat juist tijdens de totstandkoming
van het beheerplan voor het Bolwerk er een uitbreidings
plan kwam voor de kiosk bij de Bergerbrug. Wij hebben
geen bezwaar tegen de nieuwe vormgeving van de
kiosk, maar wel tegen de uitbreiding van het complex
richting Bergerbrug en de overkapping van de openbare
wandelroute over het Bolwerk. Ook vonden wij het
principieel onjuist dat de grond (deels Rijksmonument)
waarop de kiosk staat verkocht wordt. De bezwaren zijn
inmiddels ongegrond verklaard. De Historische Vereniging
Alkmaar heeft nu gevraagd de extra ruimte die de kiosk
inneemt te 'compenseren' met meer groene ruimte, door
de verbreding van de Molenbuurt in de zeventigerjaren
voor de aanleg van een busstation nu weer aan het park
terug te geven.
Namens de werkgroep Welstand, Henk de Visser
Oud Alkmaar 2007