door de gemeente en ontving hier 100
gulden voor. De aanleg van het Noord
hollands Kanaal had de poort overbodig
gemaakt, maar het was niet direct de
bedoeling deze te slopen. Men wilde de
poort 'zonder eenige afbraak' iets verderop
en een kwartslag gedraaid weer neerzetten.
De meeste inzendingen werden door de
commissie als ondoordacht en onuitvoer
baar verworpen. Het ontwerp van
Hellingwerff voorzag in het vervoer van de
poort "in eenen kwart cirkelvormigen
loop, ter bekooming van de vereischte
standsverandering om de vervoering
door middel van kogels, lopende in daartoe
te leggen sleuven, te doen waartoe de
poort, bij het begin van den kwart cirkel,
op eene tweede, van onderen van cirkel
vormige sleuven voorziene, slede zal
worden overgebracht". Zijn ontwerp was
ook het enige dat voorzag in een geschikte
manier om de poort te schoren, en zo
tegen instorting en scheuring tijdens het
vervoer te beschermen.7 Hellingwerffs
winnende plan werd echter niet uitgevoerd:
op last van het Rijk werd de Friese Poort
alsnog in 1835 gesloopt om de bocht in het
kanaal recht te kunnen trekken.
HISTORISCHE BELANGSTELLING
Toen aan de noordzijde van de Paarden
markt, hoek Paternosterstraat (waar nu de
Rabobank staat) in 1853 putten gegraven
werden voor de reservoirs van de gas
fabriek, kwamen oude funderingen te
voorschijn, die misschien van het oude
Minderbroederklooster waren dat op die
plek gestaan had tussen 1447 en L572.
Hellingwerff heeft deze funderingen
opgemeten en een opgravingsplattegrond
samengesteld met een uitvoerige toe
lichting, en de vondsten beschreven:
enkele doodshoofden en een zeldzaam
vroegmiddeleeuws muntje. Dit laatste
kwam in eigen collectie terecht.8 Na zijn
dood bleek Hellingwerff een verzameling
van 1260 munten en penningen te
bezitten.9
De Friese
Buitenpoort vlok
voor de ajbraak in
i835getekenddoor
een anonieme
kunstenaar. Op de
voorgrond het
Noordhollands
Kanaal, met links
een vlotbrug.
Collectie Regionaal
Archief
Oud Alkmaar 2007 13