De gevonden Spaanse ijzeren
kogels.
Foto: afdeling Monumenten
zorg en Archeologie
Situatietekening (onderbroken
lijn reconstructie).
Vlctorlapark
Een nieuw 8-oktober monument
Al gauw na de ontdekking van de stadsmuur verzocht de
gemeenteraad om de mogelijkheid te onderzoeken een deel van de
opgegraven fundamenten onbedekt te laten en daar met de
verdere uitvoering van de wegwerkzaamheden rekening mee te
houden. De overwegingen betreffen het historische belang, het
wetenschappelijke belang en het culturele belang van deze vondst
voor Alkmaar en wellicht voor de geschiedenis van Nederland,
waarbij tevens gedacht werd aan het belang van de geschiedenislessen op de scholen,
alsmede de mogelijkheden van de uitbreiding van de toeristische 'trekpleisters' van de
stad. Het onbedekt laten van de muur lijkt echter niet uitvoerbaar, want het originele
metselwerk is niet vorstbestendig omdat er tamelijk zachte baksteen voor is gebruikt.
Een veel genoemde optie, het met een glasplaat afdekken van de muur, is eveneens
bezwaarlijk. Het glas zou op termijn ondoorzichtig worden. Het grootste bezwaar zijn
echter de risico's voor de verkeersveiligheid door gladheid bij regen en doordat dit het
verkeer teveel zou afleiden.
Het voornemen is nu om een replica van het originele muurwerk, dat dan ondergronds
voor de toekomst behouden blijft, over 55 m lengte op te metselen op exact dezelfde plek.
Ook wordt een deel van de Rode Toren opgemetseld. Vanwege het intensieve gebruik
van de Wageweg als verkeersader van de stad moeten de andere resten in het platte vlak
worden gemarkeerd.
Inmiddels is ook duidelijk ge
worden dat er in het Victoriepark
nog flinke resten te vinden zijn
van het vierkante bolwerk en,
tegen de oever van het Noord
hollands Kanaal, van de Water
poort. Onderzocht moet worden of
deze in aansluiting op de fun
deringen aan de Wageweg ook
zichtbaar kunnen worden ge
maakt. Op deze wijze zal hier een
waardig gedenkpunt kunnen ont
staan voor de Alkmaarse victorie
op de Spaanse belegeraars!
Wortelpoort
bouwfase ca. 1528
bouwfase ca. 1540/1550
oorlogsschade 1573
Rode Toren reconstructie)
herstel direct na 1573
Waterpoort
oostelijke binnenstad aangelegd. Tussen de Tienenwal en de
Wageweg werd een gat van 45 m geslagen in de vesting. Omdat de
bocht voorlangs de Wageweg voor de schepen te scherp werd, is
hier een ruime bocht gemaakt. De oude vestgracht werd gedempt
en hierop werd het Victoriepark aangelegd.