dat de zeven kanonnen op nog geen 150 m afstand aan de overkant van de gracht bij het Oudorperdijkje stonden! De vestingwerken na het Ontzet Bij de bouw van de Friesebrug was rond 1950 een zware muur pal langs het Victoriepark hersteld. Er werd na het bezoek van H.M. koningin Juliana in 1952 een plaquette aangebracht, die er nog steeds zit. Deze muur zal gebouwd zijn als herstel van de oorlogsschade na 1573. De wal en de muur werden naar buiten verplaatst om de enorme puinhopen niet op te hoeven ruimen. De Wortelpoort werd niet herbouwd. Nog in 1573 werden de resten van de Rode Toren met de grond gelijk gemaakt en men bouwde er een "bastijlloentijen". In 1574 werd op dit bolwerkje de molen 'De Rood' gebouwd door de eigenaren van de runmolen die eerder in het Voormeer stond en die bij het Beleg verloren was gegaan. Op de kaart van Drebbel van 1597 is te zien dat het een forse standerdmolen was. Het kleine bastion moet weinig hebben voorgesteld, want hij is niet zichtbaar achter de molen en de molenheuvel die tegen de wal was opgeworpen. Inmiddels waren de stadswallen, volgens het ontwerp van Anthonisz. doorgetrokken langs de nieuwste stadsuitbreidingen in de oostelijke binnenstad bij het Heiligland en rond de Schelphoek. Ter vervanging van de Wortelpoort bouwde men in 1595 iets verderop de Waterpoort, die uitkwam op de Bierkade. In 1636 besloot de vroedschap, op verzoek van bewoners aan de oostkant van het Luttik Oudorp, tot de aanleg van een nieuwe toegang tot de stad vanuit de pas droog gemaakte Schermer. Aansluitend op de bouw van een houten Schermerpoort en de bestrating van het Heiligland werd de Wageweg aangelegd als verbinding achterlangs het Luttik Oudorp. Men hoefde dan niet over het Luttik Oudorp de stad in, waar op de beide wekelijkse marktdagen anders grote verkeersopstoppingen zouden komen! Om ruimte te maken voor de Wageweg moest de molen worden verplaatst. Hij kwam te staan op een nieuw bolwerk naast de Waterpoort, dat enkele meters in de vestgracht uitstak. Kort na het beleg waren ook enkele vernielde huizen herbouwd. Bij de werkzaamheden aan de zuidhelft van de Wageweg kwamen de funderingen te voorschijn van panden bij Wageweg 13 (thans hoekpand Bierkade) en bij Wageweg 15. Door de verplaatsing van de stadswal was er blijkbaar ook iets meer ruimte in deze hoek, want de achtergevels bevonden zich slechts 4,5 m van de oude stadsmuur. De eigenaren hebben slechts enkele decennia plezier gehad van deze panden, want ze werden afgebroken respectievelijk ingekort om ruimte te maken voor de Wageweg. Rond 1820 werd het Noordhollands Kanaal dwars door de toenmalige Cor Prins met een van de gevonden kogels. Foto: afdeling Monumenten zorg en Archeologie Rob Roedema wijst op een kogel gat in de buitenzijde van de walmuur. Ook de bijbehorende kogel werd gevonden. Foto: afdeling Monumenten zorg en Archeologie

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2006 | | pagina 27