a\
i van het
kt moest
te dat de
;ements-
:meente,
eigenlijk
'itsen en
rgereed-
erreinen
man, die
de werf
de firma
1852 ook
tworpen
ook een
toe, die
d in 1870
1 vletten
:epswerf
Tijdvak
Aantal
Maximale lengte
gebouwde schepen
(in meters)
1876-1879
18
13,5
1880-1889
59
18,7
1890-1899
106
27,5
1900-1909
240
25
1910-1919
194
58,5
1920-1929
127
27
1930-1939
105
18,5
1940-1949
49
26
1950-1960
56
42
1960-1970
36
40
1970-1979
ca. 30
3°
De tabel laat zien dat met name de periode
1900-1929 een drukke tijd is geweest voor de
werf Er waren toen jaren dat er 40 tot 50
schepen werden gebouwd, wat inhield dat
er bijna iedere week een boot gereed kwam.
Waren de eerste schepen nog van hout en
ijzer, al spoedig werd overgeschakeld op
Deze op de scheepswerf gebouwde vlet
zal bedoeld zijn geweest voor eigen
gebruik. De wagen was van 'steen-
kooperij' W.F. Stoel Zoon. Foto uit
ca. 1905.
Collectie Regionaal Archief
was hij verzekerd van gunstige prijzen en
voortdurende beschikbaarheid. Op het
Eiland kon hij bovendien zijn bouw
materialen opslaan.
In de jaren na 1870 zien we de productie van
de scheepswerf voortdurend groeien. In het
begin werd er nog veel voor het eigen bedrijf
geproduceerd, maar al spoedig kwam de
meerderheid van de opdrachten van buiten.
Vanaf 1876 is een unieke serie van zo
genaamde werfboeken' in het archief van de
werf bewaard gebleven. Aan iedere gereed
gekomen boot is onder een eigen volg
nummer steeds een bladzijde gewijd, waarop de belangrijkste productie-
gegevens werden vermeld, zoals de afmetingen, de prijs, de opdrachtgever,
het bouwnummer en de datum van het te water laten.
Aan de hand van deze werfboeken, die lopen tot 1980, kunnen we de productie
van de werf nauwkeurig in kaart brengen:
Opslag van stenen voor het bedrijf
van W.F. Stoel op het Eiland, 1892.
Linksachter de Bierkade.
Collectie Regionaal Archief