a\ i van het kt moest te dat de ;ements- :meente, eigenlijk 'itsen en rgereed- erreinen man, die de werf de firma 1852 ook tworpen ook een toe, die d in 1870 1 vletten :epswerf Tijdvak Aantal Maximale lengte gebouwde schepen (in meters) 1876-1879 18 13,5 1880-1889 59 18,7 1890-1899 106 27,5 1900-1909 240 25 1910-1919 194 58,5 1920-1929 127 27 1930-1939 105 18,5 1940-1949 49 26 1950-1960 56 42 1960-1970 36 40 1970-1979 ca. 30 3° De tabel laat zien dat met name de periode 1900-1929 een drukke tijd is geweest voor de werf Er waren toen jaren dat er 40 tot 50 schepen werden gebouwd, wat inhield dat er bijna iedere week een boot gereed kwam. Waren de eerste schepen nog van hout en ijzer, al spoedig werd overgeschakeld op Deze op de scheepswerf gebouwde vlet zal bedoeld zijn geweest voor eigen gebruik. De wagen was van 'steen- kooperij' W.F. Stoel Zoon. Foto uit ca. 1905. Collectie Regionaal Archief was hij verzekerd van gunstige prijzen en voortdurende beschikbaarheid. Op het Eiland kon hij bovendien zijn bouw materialen opslaan. In de jaren na 1870 zien we de productie van de scheepswerf voortdurend groeien. In het begin werd er nog veel voor het eigen bedrijf geproduceerd, maar al spoedig kwam de meerderheid van de opdrachten van buiten. Vanaf 1876 is een unieke serie van zo genaamde werfboeken' in het archief van de werf bewaard gebleven. Aan iedere gereed gekomen boot is onder een eigen volg nummer steeds een bladzijde gewijd, waarop de belangrijkste productie- gegevens werden vermeld, zoals de afmetingen, de prijs, de opdrachtgever, het bouwnummer en de datum van het te water laten. Aan de hand van deze werfboeken, die lopen tot 1980, kunnen we de productie van de werf nauwkeurig in kaart brengen: Opslag van stenen voor het bedrijf van W.F. Stoel op het Eiland, 1892. Linksachter de Bierkade. Collectie Regionaal Archief

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2006 | | pagina 9