Het in 1842 gereedgekomen schip de Dankbaarheid, het zesde zeeschip sinds 1837 dat door J. Bagge op de scheeps werf't Hondsbosch werd gebouwd. Collectie Regionaal Archief Alkmaarsche Courant dat hij binnenkort het kofschip Alkmaar te water zou laten. Trots stond erbij: "Dit is het eerste zeeschip, dat ooit hier ter stede gebouwd is; - hopende men hetzelve door grooter te vervangen". Hij bouwde er uiteindelijk zes. De laatste, de Dankbaarheid, kwam gereed in 1842. Van 1834 tot 1846 huurde hij een deel van het Eiland van de gemeente Alkmaar. Hij had het terrein ingericht voor de bouw van grote schepen. Zijn zoon Willem die op het punt stond het bedrijf van zijn vader over te nemen, wilde in 1850 graag grond op het Eiland huren op dezelfde voorwaarden als zijn vader indertijd had gedaan. Het Hondsbos was te klein voor zeeschepen, de werf had uitbreiding nodig. Maar er waren meer kapers op de kust. Een zekere Meursing, scheepstimmerman te Nieuwendam, had ook belangstelling voor het Eiland als locatie voor een nieuw te stichten scheepswerf Hij wou de grond kopen. De gemeente hield voorlopig alle opties open. De eerste helft van de jaren vijftig was een periode waarin het de Nederlandse scheepsbouw voor de wind ging. Waren er in 1851 nog maar twee scheepswerven in Alkmaar, in 1855 was hun aantal gestegen tot vier. De gemeente vond het nu blijkbaar tijd om ook zelf initiatieven te nemen. In 1856 verscheen behalve Meursing nog een andere potentiële koper van het Eiland ten tonele, de al eerder genoemde Van Cleef De gemeente besloot met de laatstgenoemde in zee te gaan. Met strenge voorwaarden voor het gebruik van het Eiland hoopte men Van Cleef aan Alkmaar te binden. Malaise en hoop Het liep anders dan de gemeente had gehoopt. In 1858 staakte Van Cleef zijn Alkmaarse activiteiten en vertrok naar Rotterdam, waar we hem in 1859 als reder tegenkomen. Zijn scheepswerf in Alkmaar liet hij ongebruikt liggen. Misschien is zelfs het tweede schip dat hij volgens het contract met de gemeente Alkmaar moest bouwen, de schoener Cornelia Aletta, die in 1857 al bijna gereed was, nooit afgebouwd. Na de kortstondige hausse zakte de Nederlandse scheepsbouw weer in. Ook kwamen er in deze periode serieuze plannen op tafel om een snellere scheepvaartverbinding tussen de zee en 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2006 | | pagina 6