i. scheeps- Laten we wordt wel inder van andelaren sloten de we eiland poëtische lange tijd gedenk- rnen 1614 uwing op was, hoe- /an groot Bierkade met het awvallig- werd ten Ihollands Kanaal de zuidwestelijke hoek van het Eiland flink afgerond. De eerste kadastrale kaart van Alkmaar uit 1822 toont weinig bebouwing meer op het Eiland. Later werd er zelfs een plantsoen ingericht. Op het oostelijker gelegen schiereiland het 'Hontsbosch', aan de ene kant door water gescheiden van het Eiland en aan de andere kant grenzend aan de stadswal, bevond zich vanouds een scheepswerf De werf was oorspronkelijk als timmerwerf in beheer bij het hoogheemraadschap de Hondsbossche en Duinen tot Petten, en was in 1581 van een eerdere locatie op de hoek Verdronkenoord/Bierkade naar deze plek overgebracht. In 1643 droeg het bestuur van de Hondsbossche de werf over aan de stad, die het grootste deel ervan nog in hetzelfde jaar verkocht aan de scheepstimmerlieden Jacob Maertsz en Dirck Teunisz., die er een scheepswerf inrichtten. Scheepsbouw in Alkmaar Alkmaar kende in 1614 een vijftiental scheep- en schuitenmakers. De meeste ervan hadden een klein bedrijf. Enkele waren groter; zo had 'scheepemaker' Thomas Garbrantsz. in 1627 maar liefst 10 knechten in dienst. De droogmaking van de grote meren en de economische neergang die rond 1650 inzette, leidden tot een forse in krimping van de Alkmaarse scheepsbouw. In 1730 waren er nog maar drie scheeps werven. Dit aantal bleef vervolgens redelijk stabiel. Begin 19de eeuw bracht de aanleg van het Noordhollands Kanaal nieuwe kansen voor de Alkmaarse scheepsbouw, jan Bagge, de toenmalige eigenaar van de scheepswerf op het Hondsbos greep die ook. In november 1837 meldde hij in een advertentie in de Het Eiland en het Hondsbos op latere stadskaarcen. Links de kaart van Van Diggelen uit 1823, rechts de door Coster uitgegeven stadskaart uit 1865. Collectie Regionaal Archief

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2006 | | pagina 5