Achter de gevel
Helena
Annelies Veronica Janssen
Op de voorgevel van het witte pand aan de Koningsweg 70
prijkt de inscriptie: "Provenhuys Helena van Oosthoorn". De
geschiedenis van het huis is verbonden met Helena van
Oosthoorn, die werd geboren in 1616. Ze was getrouwd met
Caesar Boetius van Everdingen, de man aan wie de be
schildering van de luiken van het orgel in de Grote Kerk toe
geschreven wordt. Rond 1930 is een zelfportret van Caesar
aangetroffen in het hofje Helena van Oosthoorn. Met
subsidie van de Historische Vereniging Alkmaar is dit werk
opgeknapt. Het schilderij bevindt zich momenteel in het
Stedelijk Museum.
Zelfheeft Helena niet op de Koningsweg 70 gewoond. In haar
testament bepaalde ze dat van haar erfenis een huis aan
gekocht diende te worden waar drie vrouwen in gehuisvest
konden worden. Het stichten van een hofje was heel
gebruikelijk in de 17de eeuw voor mensen die wat te verteren hadden. En Helena was
allerminst armlastig, zoals blijkt uit boedelinventarissen. Naast gouden tingen met
robijnen bezat ze o.a. waardepapieren, serviesgoed en 'conterfijtselen' ofwel schilderijen.
Helena is begraven op 13 oktober 1678 in het noordelijk
transept van de Grote of Sint Laurensketk. De uitvoering van
het testament geschiedde pas een eeuw na haar dood. Voordat
de vrouwen erin trokken werd de gevel aangepast door de
toentertijd bekende Alkmaarse architect/aannemer Daniël
van Kleef Hij heeft er volgens de toen geldende mode een
licht naar voren hellende gevel van gemaakt, een zogenaamde
De gevel van Koningsweg 70
De gevelsteen
van
vanoo.si ik ür.
Jkmaar.
maar. In
eniging.
hij over
mens de
ardwerk
heid als
igiig-
als een
ier goed
Lets wist
.aat ver-
iriërend
ame op
In deze rubriek bren^ ik een bezoek aan een historisch pand in
Alkmaar. Centraal staat daarbij de vraag hoe het is om in een
dergelijk huis te wonen.
37