25 man, de helft van zijn personeel, zou moeten ontslaan. Hij hoopte dat de problemen tijdelijk zouden zijn. Dat waren ze misschien wel, maar de crisis duurde net te lang. In 1972 werd de inmiddels met schulden belaste werf overgenomen door de Beheers- maatschappij De Nijs, een van de b.v.'s van M.C. de Nijs, die groot was geworden in de bouwwereld. Dit garandeerde het voortbestaan van de werf, nu onder de naam 'Scheepswerven Nicolaas Witsen'. De nieuwe directeur van de werf werd E.A. Veldkamp, oud adjunct-directeur van de Zaandamse scheepswerf Van de Stadt. Het roer werd omgegooid. Diversificatie werd het nieuwe sleutelwoord. Om minder afhankelijk te zijn van de grillige conjunctuur in de scheepsbouw, richtte de werf zich nu ook op winteropslag van schepen, scheeps- makelaardij, reparatiewerkzaamheden en verkoop van scheeps- en water- sportaccessoires. De werf moest ook een watersportcentrum worden. Een deel van deze activiteiten werd vroeger ook wel gedaan, maar het gebeurde nu op veel grotere schaal. De werf wist in de jaren zeventig nog opdrachten te verwerven voor de bouw van meerdere grote jachten voor rijke particulieren in Griekenland en het Midden-Oosten, maar verzorgde zelf alleen het binnenwerk. Het bouwen van de casco's werd uitbesteed. De laatste grote opdracht was de bouw in 198i/'82 van een zestal blusboten voor Irak, dat toen juist in oorlog was met Iran. Boze tongen beweerden dat de spuitinstallaties op de boten bij aankomst in Irak vervangen zouden worden door mitrailleurs. Ook bij deze opdracht werden de casco's elders gebouwd. In de jaren tachtig werden de scheepsbouwactiviteiten op een laag pitje gezet en ging men de loodsen op de werf verhuren voor opslag, bijvoorbeeld voor de Hoogovens. Het M.C. de Nijs op de werf aan de Kraspolderweg, 1985. Collectie Nautisch Centrum Witsen De nieuwe scheepswerf in de Kraspolder in 1988. Collectie Nautisch Centrum Witsen

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2006 | | pagina 27