De pas gereedgekomen
Mathilda komt uit de
nieuwe afbouwhal, 1964.
Collectie Nautisch Centrum
Witsen
De Mathilda gefotografeerd
bij Cannes, ca. 1964.
Collectie Nautisch Centrum
Witsen
Uitbreiding aan de
Kraspolderweg
In de jaren vijftig was er dringend
behoefte aan uitbreiding van de werf
De orderportefeuille zat vol en de
ruimte aan de Eilandswal (zo werd het
Eiland inmiddels aangeduid) was krap
bemeten. In 1958 kocht Witsen Vis
van de gemeente Alkmaar een terrein
aan de Kraspolderweg bij de Omval,
tegenover de later afgebroken kalk
ovens aan het Zeglis. Er werd een
insteekhaven aangelegd met een diepte
van 5.5 meter, een hypermoderne
dwarshelling met een lengte van 60 meter en een grote lichte afbouwhal. Men wilde er
schepen bouwen tot 2000 ton en verwachtte werk te kunnen bieden aan ca. 150 man
personeel. In 1962 kwam de nieuwe werf gereed. Nog een aantal jaren werden op de oude
werf de casco's gebouwd, waarna het afwerken plaatsvond in de nieuwe afbouwhal. Ook
voor reparatie en onderhoud bleef de Eilandswal aanvankelijk in gebruik. Pas in de
tweede helft van de jaren zestig werd de oude locatie definitief verlaten. De oude
bedrijfsgebouwen en de directeursvilla werden pas eindjaren zeventig afgebroken.
De eerste grotere boot die op de nieuwe werf werd gebouwd kwam gereed in 1964. Het
was de Mathilda, een groot jacht met een lengte van 40 meter, bestemd voor een
particulier in Panama. In reclamefolders van de werf uit deze periode komen we de
Mathilda veelvuldig tegen.
Crisis, doorstart en
diversificatie
Klaagde directeur Vis in de jaren vijftig
nog over gebrek aan deskundig per
soneel, midden jaren zestig was de
situatie een geheel andere. De koersen
van de dollar zakten, waardoor de
buitenlandse klanten wegbleven. In
dezelfde periode stegen de Nederlandse
prijzen en lonen. De concurrentie in
andere landen, bijvoorbeeld Dene
marken, werd ook steeds sterker. Een
sombere directeur Vis vertelde in 1966
aan de Alkmaarsche Courant dat hij
20