i8 b In 1951 was de tewaterlating van een schip, in dit geval de Allebo, nog steeds een evenement. Collectie Nautisch Centrum Witsen De Aulanko wordt uitgeladen in de haven van het Finse Turku Collectie Nautisch Centrum Witsen doorgang te bezitten. Bij deze bruggen moest het spoor tijdelijk 1.30 m dieper worden gelegd, zodat de goederentrein met de boot veilig kon passeren. Op speciaal verzoek van Helström werd de boot niet geschilderd. Iedereen moest duidelijk kunnen zien dat het een aluminium boot betrof Voortbordurend op de kennis die de werf had opgedaan in het werken met aluminium werd in 1956 een aluminium draagvleugelboot gebouwd, de Witvis. De vleugels drukken door hun speciale constructie een dergelijke boot uit het water, waardoor er minder weerstand is en de boot veel sneller kan varen. De eerste experimentele draagvleugel boten werden gebouwd rond de Eerste Wereldoorlog. Pas in 1952 begon het Zwitserse bedrijf Supramar met de commerciële productie ervan. Vis, die al jaren een dergelijke boot had willen bouwen, nam contact op met Supramar, wat in december 1955 resulteerde in de opdracht om voor het Zwitserse bedrijf een draagvleugelboot te bouwen. De boot was bedoeld voor een Amerikaan die ermee wou gaan vissen voor de kust van Florida. Bij de bouw ontmoette de werf tal van praktische pro blemen. De topsnelheid lag rond de 70 km per uur, maar al bij een snelheid van 68 km begon de Witvis vervaarlijk te wiebelen. Et moest heel wat gesleuteld worden aan de vleugels om het probleem te verhelpen. Bij na ging de presen tatie aan de pers niet door, omdat de gietijzeren uitlaat barstte. Lasser Floor Berkman werd om 11 uur 's avonds uit zijn bed gebeld om het probleem te verhelpen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2006 | | pagina 20