Boten van exportcombinatie 'Feadship' in een beurshal ergens in de buurt van New York, ca. 1954. Collectie Nautisch Centrum Witsen Een van de Feadship-boten in een winters New York tijdens het nachtelijk vervoer naar een beurs, 1954. Collectie Nautisch Centrum Witsen schikte over eigen handelskantoren in Amerika. In de Verenigde Staten en ook in Zuid-Amerikaanse landen was er veel animo voor de Nederlandse boten. Door de hoge koers van de dollar waren ze relatief goedkoop. De werf had veel succes met de 'Royal Cruiser'. Men leverde in de jaren vijftig en zestig een aantal standaardmodellen, waaronder de 'Express', de 'Flying Bridge' en de 'Sedan'. In een Engels- en Spaanstalige reclamebrochure uit het midden van de jaren vijftig worden als producten van de "yachtyard" behalve jachten ook "tugs (sleepboten), lifeboats, market-boats, cost- guard-vessels for naval, customs- and police pur- poses" genoemd. Om ook de laatste twijfels bij de potentiële buitenlandse klanten weg te nemen volgt een karakterisering van de Nederlandse scheepsbouwer als een man "not given to boasting: his word is his bond". In een andere Engelstalige folder uit dezelfde periode worden voorbeelden gegeven van de jachten die de scheepswerf bouwde. De folder is bedoeld voor de vermogende klant, die beschikte over geld en ook personeel. Al bij de eerste boot wordt gezegd: "this yacht has a very attractive layout for a big party". Bij een ander jacht lezen we: "in the fore part of the yacht is the galley with a nice little cabin for the paid hand". Een grappig detail is het petroleumstelletje in het keukentje van een van de jachten. Tekenend voor de gerichtheid op de buitenlandse markt was de voorbedrukte tekst "A thing of beauty is a joy forever" op het briefpapier van de werf Nieuwe technieken: de Aulanko en de Witvis Scheepswerf Witsen Vis schuwde het experiment niet. Zo werd in 1952 een geheel uit aluminium vervaardigde passagiersboot te water gelaten, de Aulanko. Een dergelijke boot was nog nooit in Nederland gebouwd. Het schip was besteld door hoteleigenaar Helström uit Zuid-Finland, die de Aulanko wilde gebruiken om de vele gasten die hij verwachtte vanwege de Olympische Zomerspelen die dat jaar in Helsinki werden gehouden, rond te varen over de Finse meren. Tijdens het vervoer van de Finse haven Turku naar de plaats van bestem ming moesten vele obstakels worden overwonnen. De boot werd per goederentrein vervoerd, maar een aantal bruggen over de spoorlijn bleek een te nauwe

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2006 | | pagina 19