verscheen, licht ons erover in. Het bouwproces begon in de tekenkamer. Het kwam vaak voor dat er voor een boot tientallen verschillende tekenin gen werden gemaakt. De tekeningen in gingen, voorzien van nauwkeurige maatberekeningen, naar de werk plaatsen. Op de vloeren werden de verschillende ijzeren spanten aan de hand van de werktekeningen met potlood in de ware grootte en in de juiste buigende lijn getekend. De onderdelen werden bij de fabricage telkens langs de potloodlijnen gelegd, om op de werf pasklaar in het scheeps- geraamte te worden gezet. De gereedgekomen spanten werden vervolgens overdekt met een huid van staalplaten, die in een "vernuftig bedachte en zelf vervaardigde machine" van elke gewenste buiging voorzien konden worden. Vervolgens maakten de boor- en ponsmachines "in een oogwenk" gaten in het staal "en weldra steken de nageljongens naast hun door trapblaasbalgen aangewakkerde vuurtjes de gloeiende verbindings boutjes door de gaten van de spanten en platen en houdt de arbeider buiten het schip er zijn stoomhamer tegen, die onder oorverdoovend lawaai het zachte nageleinde tot een platte kop timmert die in het trechtervormige gat een afdoende houvast biedt". De journalist was vooral onder indruk van de grote snij- en ponsmachines: "zij duwen met één druk een opening in een bijna 3 cm dikke staalplaat, hun guillotine-schaar knipt een reep van een pantserplaat en hun driehoekige knijpers snijden het zware hoekijzer der spanten in mootjes alsof ze van Deventer koek waren. Zoo ergens, dan komt men op een scheepswerf tot de overtuiging, dat geen materiaal te hard, te zwaar of te onbuigzaam is, om niet door den mensch naar zijn wil vervormd of gebruikt te worden". De stalen huidplaten werden in deze tijd nog geklonken. Het lassen werd pas na de Tweede Wereldoorlog gemeengoed. Behalve scheepswerf was Nicolaas Witsen ook een constructiewerkplaats. Men bouwde allerlei ijzeren en stalen werktuigen, met name voor het bouwbedrijf Zo kon het kostbare machinepark in tijden van slapte in de scheepsbouw ingezet worden voor de vervaardiging van andere metaalproducten. Fuststandaarden, een voorbeeld van de stalen werktuigen die op de scheepswerf werden gebouwd. Hier wordt in vier stappen getoond hoe het vat op de standaard te plaatsen. Collectie Regionaal Archief Stoel en Vis In 1920 werd de scheepswerf ondergebracht in een aparte naamloze vennootschap, de N.V. Scheepswerf 'Nicolaas Witsen', voorheen W.F. Stoel Zoon. Na het overlijden van W.F. Stoel jr. in 1931 kwam het bedrijf in handen van diens in 1898 geboren zoon, 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2006 | | pagina 17