kijf ge-
ïateriaal
aat zien
met die
ssen het
ïog niet
Neder-
:e water,
een van
1 aan het
ier in de
iiig" zou
en eene
el dat op
teur het
1 de snel
worden
:ren zeer
aemens-
is op een
:en kiest
de auteur voor de boot. "Ik vind zeereizen zooveel aan
genamer dan landreizen, dat ik mij reeds de vreugde
voorspiegel over de zeereizen der toekomst per motor
boot. En terwijl ik dat alles overdenk, droom ik er
van, dat ik het misschien nog beleef, eens in een
motorboot naar West-Indië of naar de Middellandsche
Zee te spoeden".
De Salvatoren de Olga
In de bewaard gebleven werfbrochures gewijd aan de
'luxebooten' wordt uitvoerig ingegaan op twee schepen
die qua luxe nogal uitzonderlijk waren. Het betreft de
woon-motorboot' Salvator en het 'motorschoenerjacht'
Olga. De ruim 20 meter lange Salvator werd gebouwd voor de in Keulen woon
achtige P. van Grotenhuis. Hij ging samen met zijn dochter de boot bewonen
en was van plan er allerlei tochten mee te ondernemen, om te beginnen langs
de Rijn. In de Alkmaarsche Courant van 5 juli 1905 verscheen een lovend artikel
over het schip, dat toen juist zijn proefvaart achter de rug had en aangemeerd
lag aan een kade bij het Victoriebeeld. "Alles is even keurig van afwerking en
practisch ingericht" roemde de krant, die het een "verblijdend verschijnsel"
noemde voor de Alkmaarse industrie dat "men tot zelfs uit het buitenland
zich wendt tot den heer W.F. Stoel jr. om booten en jachten te bouwen".
In hetzelfde jaar kwam ook het motor-schoenerjacht Olga gereed. Dit ruim 18
meter lange jacht werd gebouwd voor Albert Kapteyn, een in Zürich wonende
Nederlander. Stoel had de opdracht verworven nadat de bouwer ook bij
Interieur van de in 1905 gebouwde
'woon-motorboot' Salvator.
Collectie Nautisch Centrum Witsen
Onder links: Nog luxer was de Olga,
een eveneens in 1905 gebouwd 'motor-
schoenerjacht', hier aangemeerd bij het
Victoriepark.
Collectie Nautisch Centrum Witsen
Onder rechts: De bladzijde met de
bouwgegevens van de Olga in de serie
werfboeken.
Collectie Nautisch Centrum Witsen