Van de gereedgekomen boten werden bijna altijd foto's gemaakt. Op deze foto uit 1906 zien we een open motorboot in het Noordhollands Kanaal tegenover het Victoriepark. Collectie Regionaal Archief Met de motorboot naar de Middellandse Zee Begin 20ste eeuw was de strijd tussen het verkeer te land en dat te water nog niet beslist. Wat leek logischer dan dat Neder land met zijn traditie van vervoer te water, daaraan vast zou willen houden. In een van de brochures komt een achteraf nogal komisch klinkende passage voor, ontleend aan het Algemeen Handelsblad van 7 februari 1902. De auteur speculeert over het vervoer in de nabije toekomst. Naast de "bestuurbare luchtballon" en het "zelfbewegend rijtuig" zou volgens hem weldra de "automobile-sloep aan Neêrlands binnenwateren eene hernieuwde levendigheid geven". In een andere passage, ontleend aan een artikel dat op 27 augustus 1904 verscheen in (alweer) het Algemeen Handelsblad vergelijkt de auteur het reizen per auto met dat per motorboot: "Maar wat er ook in te brengen zij tegen de snel voorbijsnorrende petroleum-motors op wielen, niets dan goeds kan er getuigd worden van de motorbooten, die de oppermacht van den stoom op groote en kleine wateren zeer bedreigen. Naarmate de motors verbeterd worden, zullen ze zelfs geen noemens waardige stank geven. Reizen op een motorboot doet al het genoegen van een reis op een zeilboot gepaard gaan met gelijkmatige groote snelheid". Ook voor lange tochten kiest overlijden in 1950 werd het bedrijf ge sloten. Bewaard gebleven reclamemateriaal uit het begin van de 20ste eeuw laat zien dat de productie erg overeenkwam met die van scheepswerfNicolaas Witsen. Een gezelschap ca. 1915 in een 'salon-motorboot' van de scheepswerf in het Noordhollands Kanaal ter hoogte van de Noorderkade, tussen de Ringersfabriek en de Spoorbrug. Collectie Regionaal Archief 10

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2006 | | pagina 12