Van de gereedgekomen boten
werden bijna altijd foto's
gemaakt. Op deze foto uit
1906 zien we een open
motorboot in het
Noordhollands Kanaal
tegenover het Victoriepark.
Collectie Regionaal Archief
Met de motorboot naar de
Middellandse Zee
Begin 20ste eeuw was de strijd tussen het
verkeer te land en dat te water nog niet
beslist. Wat leek logischer dan dat Neder
land met zijn traditie van vervoer te water,
daaraan vast zou willen houden. In een van
de brochures komt een achteraf nogal komisch klinkende passage voor, ontleend aan het
Algemeen Handelsblad van 7 februari 1902. De auteur speculeert over het vervoer in de
nabije toekomst. Naast de "bestuurbare luchtballon" en het "zelfbewegend rijtuig" zou
volgens hem weldra de "automobile-sloep aan Neêrlands binnenwateren eene
hernieuwde levendigheid geven". In een andere passage, ontleend aan een artikel dat op
27 augustus 1904 verscheen in (alweer) het Algemeen Handelsblad vergelijkt de auteur het
reizen per auto met dat per motorboot: "Maar wat er ook in te brengen zij tegen de snel
voorbijsnorrende petroleum-motors op wielen, niets dan goeds kan er getuigd worden
van de motorbooten, die de oppermacht van den stoom op groote en kleine wateren zeer
bedreigen. Naarmate de motors verbeterd worden, zullen ze zelfs geen noemens
waardige stank geven. Reizen op een motorboot doet al het genoegen van een reis op een
zeilboot gepaard gaan met gelijkmatige groote snelheid". Ook voor lange tochten kiest
overlijden in 1950 werd het bedrijf ge
sloten. Bewaard gebleven reclamemateriaal
uit het begin van de 20ste eeuw laat zien
dat de productie erg overeenkwam met die
van scheepswerfNicolaas Witsen.
Een gezelschap ca. 1915 in
een 'salon-motorboot' van de
scheepswerf in het
Noordhollands Kanaal ter
hoogte van de Noorderkade,
tussen de Ringersfabriek en
de Spoorbrug. Collectie
Regionaal Archief
10