W.fiöTOELeZOON
ALfSHAAR s= HOLLAND
SCHEEPSWERF
5TALEN LUXE nPToRbOOTEM
Brochure van de scheepswerf,
ca. 1908.
Collectie Regionaal Archief
staal. Nicolaas Witsen is volgens sommigen zelfs de eerste werf geweest
die stalen schepen bouwde voor binnenlands gebruik. Staal had grote
voordelen boven hout en (smeed)ijzer. Het staal was duurzaam en
makkelijk te bewerken. Het was veel taaier en buigzamer dan ijzer. Het
buigen van platen staal kon zonder verhitting gebeuren, wat het
bouwproces sterk vereenvoudigde.
De scheepswerf richtte zich vooral op de wat kleinere schepen, voor
gebruik in Nederland en in de koloniën. Een vijftal met foto's verluchte
brochures uit de periode 1905-1917 geeft zeer gedetailleerde informatie
over het soort boten dat scheepswerf Nicolaas Witsen bouwde. De
hoofdserie is voorzien van de aanduiding 'L' waarbij deze letter stond
voor 'Luxebooten'. Twee categorieën boten werden erin behandeld: de
'luxe motorbooten' en de groep 'stalen motorsloepen', ook wel aan
geduid als 'stalen motorjachten'. De eerste categorie was bedoeld voor
particuliere afnemers, de tweede voor bedrijven die de motorjachten
bijvoorbeeld gebruikten als directie-, of inspectievaartuig. Daarnaast is
er een brochure bewaard gebleven met afbeeldingen van bij de werf
gebouwde schepen voor de grote vaart en de kustvaart. Na een uitbreiding begin 20ste
eeuw was de werf ook geschikt gemaakt voor de bouw van dit soort schepen. Grote
zeeschepen zijn er overigens maar weinig gebouwd.
De informatie uit de brochures kan worden aangevuld met een groot aantal foto's van
de vervaardigde schepen. Een deel ervan is ingeplakt in een zevental grote fotoalbums.
De opdrachtgevers waren particulieren, bedrijven of overheidslichamen. Genoemd
De scheepswerf Nicolaas
Witsen in 1898, met een
tweetal schepen in aanbouw.
Achter de schepen de
bedrijfsgebouwen van
onder meer de stoomsteen-
houwerij.
Collectie Regionaal Archief