belangrijke pand uit oogpunt van cultuurhistorie is de scheepswerf! In de fase van de begeleidingsgroep kon hier het belang van behoud succesvol worden beargumenteerd. De jongste geschiedenis In 2000 werd publiekelijk bekend dat Eriks de Voormeer zou verlaten. De groei en de logistiek van het bedrijf maakten het noodzakelijk te zoeken naar een nieuwe locatie in de omgeving van Alkmaar. Uiteindelijk is dit de Boekelermeer geworden. De panden van Eriks werden overgedragen aan 'de Eendragt', een projectontwikkelingsmaatschappij die gevormd wordt door Woonwaard, bouwbedrijf Tervoort en bouwbedrijf/ ontwikkelaar Van der Gragt. Ondertussen waren de reeds leegstaande panden van de NMA al overgenomen door HBG projectontwikkeling (nu BAM). Deze partijen hebben samen met de gemeente Alkmaar de herstructurering en ontwikkeling van het gebied opgepakt. Ook vanuit de bevolking kwamen al snel nadat bekend was dat Eriks de Voormeer zou verlaten ideeën en suggesties naar voren. De roep om parkeerruimte vanuit het dichtbebouwde oostelijk stadsdeel was groot. In 2oor presenteerde de BBA (Jan Roobeek) al, zoals hij dat zelf noemt, een droomvisie voor het gebied, met het herstel van de oude waterstructuur en een grote parkeergarage onder het grootste deel van het gebied. De gemeente Alkmaar wilde echter pas met een visie naar buiten komen nadat het in 2999 opgestarte project 'revitalisering Oostelijke Kanaaloevers' met een vast gestelde structuurvisie zou zijn afgerond. Het project Oostelijke Kanaaloevers gaat over het gehele gebied van Friesebrug tot Leegwaterbrug, waar zich allerlei ontwikkelingen zullen voordoen of al in gang gezet zijn die om een samenhangende visie en onder- Turfmarkt met links de zoutkeet de Eendragt. Rechts de huizen van de Limmerhoek. De tekening moet na 1785 gemaakt zijn, omdat de Eendragt in dat jaar is gebouwd. Tekening door anonieme kunstenaar. Collectie Regionaal Archief 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2005 | | pagina 21