s van een
aeeld wel
grondslag
1 nabij de
en A. van
bouwen,
wens ook
eken in de
sloopt om
ital fasen
:uk grond
jsom was
11904 was
reikte het
ructiehal,
:re staal-
e complex
eldoorlog
ksje is tot
t923 geeft
erdwenen
id zich de
:n hadden
1. Bosman
bronnen
1918. Tot
itketen is
>anon. Op
d met een
ie afb. op
ir een niet
els en een
een extra
pand was
m. Helaas
:genomen
lboek van
Niet lang daarna werd het gesloopt voor de nieuwbouw van het magazijn van Eriks. Ook
aan het Wolfpad stond in 1980 nog een fraai i9de-eeuws pand. De Schelphoek was via een
brug verbonden met de Turfmarkt. Aanvankelijk was dit een gesloten houten brug;
hoewel de kaart van Blaeu ook een ophaalbrug aangeeft, wordt dit niet door prenten en
latere foto's bevestigd. Pas in 1935 kwam hier een ijzeren ophaalbrug (afb. op blz. 13).
Tegelijkertijd kreeg de Zandersbuurt langs de Voormeer een vaste brug. Schepen
moesten derhalve vanaf dat moment de Schelphoek via de Turfmarkt bereiken. Langs de
Turfmarkt was ook de i9de-eeuwse bebouwing nog lang zichtbaar. Voor de oorlog
bevond zich daar o.a.'de Pelikaan', de winkel van Ab Netel waar men fietsen en
kinderwagens kon kopen (afb. op blz. 11).
Via de Turfmarkt kwam je aan de Voormeer. Over het algemeen stonden hier voorname
huizen. Op de hoek bevond zich een café met logement dat tevens als wachtlokaal voor
de Alkmaar Packet diende. Deze stoombootonderneming bepaalde in de eerste helft van
de 19de eeuw feitelijk het beeld aan de Voormeer. In 1922 kreeg de Alkmaar Packet een
eigen steiger aan de Voormeer (afb. op blz. 12). Vlak voor de oorlog hield de maatschappij
op te bestaan.
Luchtfoto uit 1923. Goed te
zien zijn de vooroorlogse
omvang van de Ijzergieterij en
het straatje het Raaksje.
Collectie Regionaal Archief
9