Het ziekenvervoer van
Pouwels te Alkmaar
[huis
:n van het
[i contact
etreffende
iet Rijks-
re eigenaar
die in-
'erzoek te
:en replica
in worden
stadhuis,
p bezoek
er Visser,
echnische
tekening
rhorn, die
van het
:kregen in
lus (zij het
gewenste
154-155-
e veiling-
et zwaard
chutters in
Visserdl. 3
Zie over
lichte und
Handbuch
)i-z.
Thijs Gras
Stikkel, Oly en ten Zeldam
Eigenlijk begint het verhaal niet bij Pouwels,
maar bij drie rijke boeren die wel wat zagen in de
transportsector: de heren Stikkel, Oly en Ten
Zeldam. Zij besloten een autobedrijf en garage te
beginnen en lieten in 1912 een pand bouwen aan
de Kennemerstraatweg. Architect was Jan Wils,
die later bekendheid zou verwerven door het
ontwerp van het Olympisch Stadion te
Amsterdam (1928). De garage kreeg als naam de
'Kennemer Autogarage'. In 1917 kochten Stikkel,
Oly en ten Zeldam een Hupmobile op een chassis
van 2.75 x 1.14 m, die zij bij de firma Gips en
Jacobs uit Utrecht tot ziekenwagen lieten
ombouwen.1 De wagen was zorgvuldig af
gewerkt. Aan alle details was gedacht: er was een
gootsteentje, een jassenhaak en zelfs een
Het vervoer van een zieke in
de Hupmobile, die ca. 1917
was verbouwd tot
ziekenwagen. Foto: collectie
P.H. Pouwels
Ruim 25 jaar speelde autobedrijf Pouwels een belangrijke rol bij het ziekenvervoer in
Alkmaar: van 1925 tot 1953. Door op de internetsite van Pouwels te kijken viel mijn oog
op hun rol bij het ziekenvervoer en ik besloot er een e-mail aan te wijden. Dat had
succes. Ik kreeg contact met de heer Schotsman (helaas onlangs overleden) die al jaren bij
Pouwels werkte en zich ontpopte als een soort huishistoricus. Hij bracht me weer in
contact met de heer P.H. Pouwels, zoon van de oprichter. Met hem had ik een gesprek in
de sfeervolle omgeving van het kleinste huisje van Schermerhorn: een huisje van de
vroegere verloskundige dat is ingericht zoals het er rond 1900 uit moet hebben gezien.
Terwijl de houtgestookte kachel knapperde
vertelde de heer Pouwels het verhaal van het
ziekenvervoer te Alkmaar.
7