M'
f 4950 -
Aan de hand van een fotoalbum valt te reconstrueren dat Arie Johan jr. met zijn vrouw,
vader en moeder in het begin van de jaren dertig een vakantiereis maakte naar België. De
reis werd ondernomen in een Crossley personenwagen met de nummerplaat G91. Cocky
Stikkel bevestigt dat G91 het persoonlijke nummerbewijs was van haar vader.
'Vader was heel kien op technisch gebied', aldus de dochter 'Wat zijn ogen zagen, konden
zijn handen maken. Hij was een beetje een dromer. Hij was altijd aan het uitvinden en
had de gewoonte om met zijn notitieblok naast het bed te slapen. Helaas liet zijn
gezondheid te wensen over. Hij was zwaar maagpatiënt en had altijd een zakje
zuiveringszout bij de hand. Hij stierf op 59-jarige leeftijd aan kanker.'
Arie Johan hield veel van sport, hij tenniste en had veel interesse in voetbal. Ook jagen
behoorde tot zijn hobby's. Met jachtvrienden schoot hij op wild bij Schagen en in de
Wieringermeer. Hij ontwierp een Canadese kano, vervaardigde een naaikist en kocht een
grote rubberen boot die van de marine was geweest. Hij maakte van oude schoolbanken
Advertentie van A.J. Stikkel een draaimolen voor de kinderen. Cocky: 'Vader had veel gevoel voor humor maar als hij
jr. in het tijdschrift De Auto, kwaad werd, kon je je beter bergen.'
1926 Van Arie Johan wordt het verhaal verteld dat hij in 1945, ten tijde van de bevrijding,
spontaan een Engelse en Amerikaanse vlag uit het
- raam van zijn huis in Koedijk stak. Buurtgenoten
eerste hand.
raadden hem met die actie te stoppen, omdat de nog
aanwezige Duitsers zulks niet zouden appreciëren.
Uiteraard heeft Cocky Stickel, die in 1943 is geboren,
de vooroorlogse periode van haar vader niet mee
gemaakt. Deze herinneringen zijn dus niet uit de
A.J. Stikkel is in de jaren dertig gestopt met de
Crossley-import. In 1937 beëindigde de Engelse
fabriek trouwens de productie van personenwagens.
A.J. Stikkel richtte daarna Caruma op, een fabriek van
'canvas rubber-artikelen' aan de Kanaaldijk 273 te
Koedijk. In de fabriek werden oude rubberbanden
machinaal verwerkt tot stroken en blokjes.
Na de auto's
Merkwaardig is het, dat ieder, die
de 15-30 H.P. Crossley goed beschouwt,
zelfs aan het kleinste onderdeel haar
hoógfijne kwaliteit bemerkt. De forsche,
onverwoestbare constructie en schitterende
ligging op den weg hebben dan ook de
CROSSLEY 15-30 H.P. haar wereldreputatie
bezorgd. GEEN WAGEN zoo econo
misch in gebruik en absoluut betrouwbaar
5-persoons touring met
allweather kop, volgens af
beelding, geheel compleet
Na de Tweede Wereldoorlog ontwierp Stikkel een
machine voor de fabricage van tapijten of tapijttegels
die bekend stonden als Tredfort. Ook de naam
Alle bijzonderheden omtrent de Crossley-modellen verstrekt de Importeur
ALKMAAR
TELEFOON 610
LANA-tapijt wordt genoemd. 'Ik weet nog dat hij
thuis op de tafel met een machine in het klein bezig
was. Daar deed vader proeven mee.' Met auto
mobielen hield hij zich in elk geval niet meer bezig.
16