ZIEKEN
VERVOER
KENNEMER.
AU TOGA RAGE
handkracht: de zieken en gewonden werden op een handkar gelegd waarover een huif
gespannen werd. Iemand van Pouwels en een zuster of non liepen dan mee.
Over de bijdrage van Pouwels aan de illegaliteit is weinig bekend. Pouwels praatte er
niet veel over met zijn kinderen. Zoon P.H. Pouwels weet dat er wel eens verzetslieden
en onderduikers vervoerd werden. Soms werden ze met een spuitje onder zeil gebracht
zodat het niet moeilijk voor ze was om hun rol als zieke overtuigend te spelen.
Toen het voedsel schaars begon te worden, maakte Pouwels van ritten naar het
platteland gebruik om op de terugweg allerlei voedsel mee te nemen. Dat was goed
ruilmateriaal in de stad. In alle hoeken van de ziekenwagen werd dan bijvoorbeeld tarwe
gestopt. Ook werd wel benzine van de Duitsers gestolen: zij hadden hun wagenpark
vlakbij Pouwels ondergebracht en beschikten daar ook over een voorraad benzine. Dat
was wel gevaarlijk want deze benzine was rood gekleurd om ze herkenbaar te maken.
Werd je ermee betrapt, dan riskeerde je zware straffen.
Pouwels stopt ermee
Na de oorlog kocht Pouwels in 1546/1947 een Nash hulpziekenwagen als vervanger voor
de Ford. Daarnaast bleven de Reo en de Graham in
dienst, die weer geschikt waren gemaakt voor
benzine. Beide waren echter al aardig op leeftijd en
begin jaren vijftig waren ze echt aan vervanging
toe. Daar kwam bij dat het ziekenvervoer een groot
beslag legde op de dagelijkse gang van zaken. De in
die tijd lucratievere bezigheden, zoals de verkoop
van auto's en reparaties, moesten ervoor worden
onderbroken. Pouwels had al het FIAT-dealerschap
en begon net met DKW. Daar stond tegenover dat
de opbrengsten van het ziekenvervoer matig
waren: men kreeg van de ziekenfondsen een vrij
laag bedrag per rit en moest dan ook nog achter de
2,50 eigen bijdrage aan. Dat was vaak een hele toer
en dikwijls stond de inspanning niet in
verhouding tot de opbrengst.
Zoon Pouwels stelde zijn vader dan ook voor om de
ziekenwagen op te geven en zich te concentreren
op de autohandel en garage. In 1952 hakte J.C.
Pouwels de knoop door hoewel hij het moeilijk
vond omdat hij er zelf zo'n plezier in had. De
bejaarde ziekenwagens gingen de deur uit. De Reo
bleef in Alkmaar en kwam terecht bij groenteboer
Pool die hem ombouwde tot een pickup-truck. De
Reclame voor ziekenvervoer
van de Kennemer Autogarage.
Collectie P.H. Pouwels
f 7 7 B AJ d
J'c- PCiüwe"ls* al,ka/I-