verbetering is van zowel de gevelwand aan de Oude
gracht als in de Bloemstaat. In het oude pand aan de
Oudegracht was vroeger de brandstoffenhandel van
Dekker gevestigd en de te slopen pakhuisjes aan de
Bloemstraat hebben jaren gediend als stalling van de
hand wagen verhuur van Schildersbedrijf T.H. de
Visser. Zo langzamerhand transformeert de Bloem
straat van pakhuisstraat tot woonstraat.
Schelphoekplan naar nieuwe fase
In mei is het Masterplan Schelphoek gepresenteerd
en behandeld in de raadscommissie van de gemeente
Alkmaar. De Historische Vereniging en de andere
deelnemers aan de begeleidingsgroep Schelphoek
betreuren het dat in het masterplan zo weinig is
terug te vinden van de adviezen van de begeleidings
groep. Met name gelet op de aantasting van de
historische structuur heeft de Historische Vereniging
nogmaals aan de alarmbel getrokken en een infor
matieve presentatie voor de raadsleden georgani
seerd om toch meet aandacht te krijgen voor de
doorwerking van de cultuurhistorische aspecten in
dit herstructureringsplan. Deze powerpoint-presen-
tatie is via de website van de Historische Vereniging
(www.historischeverenigingalkmaar.nl) te down
loaden. De cultuurhistorische aspecten dreigen
door alle aandacht voor de optimalisering van de
parkeerfaciliteiten in de verdrukking te komen. Dit
werd door de meeste partijen wel beaamd, maar
men vroeg zich af of er in deze fase van de
planvorming nog ruimte was voor wijzigingen.
Volgens de Historische Vereniging en diverse
andere instanties is die ruimte er wel degelijk. De
Historische Vereniging heeft dan ook in haar
reactie in het kader van de inspraakprocedure
gewezen op mogelijke alternatieven. Het voor
naamste bezwaar is de aantasting van de voormalige
vestingsttuctuur door een grote niet doorlopende
watetinham. Omdat extra water in dit in de 16de
Door middel van deze schets is aangetoond dat met een
groene omzoming en een doorlopende gracht hetzelfde
bouwvolume is te realiseren in het Schelphoekgebied.
eeuw op de Voormeer gewonnen gebied op zich
positief is, stelt de Historische Vereniging ver
volgens voor dit elders in de wijk te situeren. En wel
op plaatsen waar dit gelet op de historische context
wenselijk is en de stedenbouwkundige structuur
versterkt. Ook de verbreding van de Turfmarkt en
het loslaten van de oorspronkelijke rooilijn te
gunste van een grootschalig havengebouw met een
schuine rooilijn is onderdeel van de bezwaren van
de Historische Vereniging. Indien een doorlopende
gracht op de plaats van de gedempte Schelphoek
financieel niet haalbaar zou zijn, kan wellicht het
begindeel van de Schelphoek in plaats van een
verbrede Turfmarkt als haveninham dienen. Op
deze manier wordt beter recht gedaan aan de voor
malige Zoutketen. Tenslotte vraagt de Historische
Vereniging aandacht voor de situatie bij de Boom-
brug, waar het monumentale witte pand dreigt te
verdwijnen.
Namens de werkgroep Welstand,
Henk de Visser