Hetjeit dat het boek in Alkmaar speelt, heeft dat my een speciale reden? Ik vind het een gezellige stad met een prachtige historische kern en een interessant verleden. Dat laatste wilde ik graag verwerken in mijn boek. Dat ik in Alkmaar woon heeft overigens vooral met mijn familie te maken. Ik ben geboren in Hoorn, maar veel familieleden wonen in Alkmaar. Wat is historisch aan het Alkmaar van Olivier Moeriaans De meeste personen in het boek hebben niet echt bestaan. Een echt historisch personage zou me te veel beperken. Ik heb wel ïzde-eeuwse namen gebruikt, hoewel misschien niet de meest gebruikelijke. Olivier vind ik een naam die past bij het karakter dat ik voor ogen had. Dominee Johannes Knijf heeft wel echt bestaan, net als de artsen, dat zijn gewoon historische personages. Ook de apotheek 'De Witte Roos' is historisch. Ik heb natuurlijk de geschiedenis ervan nagetrokken. Verschillende bewoners zijn bekend, zoals bijvoorbeeld de vader van de beroemde Alkmaarse theedokter Bontekoe. In de periode dat zijn familie er woonde, kon ik de familie Moeriaans er niet plaatsen. Maar van sommige perioden zijn de bewoners geen bekende figuren, dus dan kan het weer wel. Veel informatie heb ik gehaald uit het in 1991 verschenen boek van G.N.M. Vis, 650jaar ziekenzorg in Alkmaar 1341-1991. Daar stond precies in wie in welke periode in die apotheek hebben gewoond. In het boek vond ik ook een tekening van het leprooshuis, dat als basis is gebruikt voor een illustratie in het boek. De illustrator heeft het na getekend zonder de i8de-eeuwse figuur die er oorspronkelijk bijstond. Ook het poortje is erbij getekend. Olivier moest een schilder zijn, vond ik. Schilders zijn handig in een verhaal, omdat ze een spoor nalaten. Oliviers leermeester Van Schayenburg was een Alkmaarse schilder, maar waar zijn atelier zat weet ik niet. In een dergelijk geval verzin ik dat gewoon. Ik ben gaan bladeren in de catalogus van de schilderijen van het Stedelijk Museum om een schilderij te vinden dat Olivier had kunnen maken. Dat moest natuurlijk een anonieme schilder zijn. Ik kwam uit op een anoniem schilderij van de Waag met aangrenzende bebouwing, waar ook de apotheek op te zien is. En helemaal toevallig, het schilderij dateert uit ca. 1660 en was dus goed te gebruiken! Ook de pestepidemie van 1656 wou ik graag een plaats geven in mijn boek. Geïnspireerd ben ik daarbij door het boek De gave Gods van Leo Noordegraaf en Gerrit Valk over de pest in Holland. Voor de historische teksten die ik in mijn boek gebruik, zoals bijvoorbeeld een passage uit een doopboek en een tekst op een zerk, heb ik gebruik gemaakt van originele bronnen. Waarom^ebniikjc inje boek reïncarnatie om Olivier en Kris aan elkaar te koppelen? Ik speelde al langer met dat idee. Thea Beekman had de tijdmachine al gebruikt, dus ik zocht wat anders. En reïncarnatie is natuurlijk ook een soort tijdmachine. Dat lijkt me zo leuk, even rondkijken in het verleden. Dit boek leende zich er prachtig voor. Ik was

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2003 | | pagina 6