inham in de Singel verder af en heeft de
wijkindeling geen historische grondslag meer.
Adviezen van organisaties op het gebied van Monu
menten en Cultuurhistorie adviseerden al eerder
negatief Ook de begeleidingsgroep Kanaaloever
adviseerde al het water in de Schelphoek te her
stellen. Nu het nog niet te laat is hopen wij dat de
Alkmaarse Raad de verantwoordelijkheid neemt
om in ieder geval een nader onderzoek door een
onafhankelijke instelling te eisen. Een van de
argumenten om de gracht af te wijzen is dat deze
hoge kosten met zich meebrengt. Met name de
doorgraving van de Voormeer bij de Zandersbuurt
zou onevenredig veel kosten. Daarom stelden wij
voor de Schelphoek door te trekken naar de Baan-
singel in plaats van via een bocht naar het Kanaal.
Ook deze variant is historisch verantwoord, want
het water van de Schelphoek liep aanvankelijk
rechtdoor naar de Singel en werd alleen overkluisd
door de stadswal. Tussen 1648 (kaart Blaeu) en 1747
(kaart Philips) is dit deel gedempt. Dit gedempte
deel ligt precies op de plaats waar Urhahn de kleine
inham in de Singel heeft gepland. Het doortrekken
van deze inham naar de Turfmarkt is daarom een
unieke kans die wij niet verloren mogen laten gaan.
Een gracht biedt meer zichtruimte rond de wonin
gen in het hart van de wijk en Alkmaar versterkt
haar imago als waterstad door een gracht met
eigentijdse architectuur. Door het terugbrengen
van de historische structuur blijft het verleden, ook
met nieuwe architectuur 'leesbaar'.
Wij adviseerden ook de Boompoortbrug en om
geving, dus met het witte pand, te beschouwen als
beschermd gezicht dat niet verloren mag gaan! Dit
kan zelfs nog versterkt worden door het herstel van
de vroegere hamei van deze poort, waarvoor reeds
door anderen in deze stad initiatieven zijn ge
nomen waar de Historische Vereniging van harte
achter staat.
Namens de werkgroep Welstand, Henk de Visser
Lucht/oto van het Schelphoek-gebied, ca. 1930. Foto: collectie Regionaal Archief