trappenhuis. Kenmerkend zijn de rijen kleine inkepingen aan diverse verticale onderdelen, zoals de deuromlijstingen in de hal en de trapspijlen. Expressionistisch van karakter zijn ook de tussenstijlen die in diverse raamkozijnen te vinden zijn. Deze kozijnstijlen hebben niet de gebruikelijke vierzijdige hoofdvorm (twee lange zijden en twee korte zijden), maar een vijfzijdige. Het bijzondere effect van deze merk waardige tussenstijlen is van buiten niet te zien, alleen binnen valt het op voor wie nauwkeurig kijkt. De bijdrage van Van Doesburg Een onmiskenbaar modern accent wordt aan het huis verleend door de medewerking van de beeldende kunstenaar Theo van Doesburg, die tot de belangrijkste leden van De Stijl-groep behoorde. Hij ontwierp onder meer de drie veelkleurige glas-in- loodramen in het trappenhuis. Zij vertonen een abstracte compositie van in elkaar passende rechthoeken van verschillend formaat. In de buitenste twee ramen zijn de primaire kleuren rood, geel en blauw toegepast. In het middelste raam ziet men blauw, groen, bruin en geel. In alle ramen komt ook enig zwart glas voor. Inmiddels is de oorspronkelijke beglazing overgebracht naar het Stedelijk Museum in Amsterdam, in Alkmaar zijn kopieën geplaatst. Veelkleurige glas-in-loodramen waren in de trappenhuizen van de grote villa's in Alkmaar in het begin van de 20ste eeuw geen onbekend verschijnsel. Maar een abstracte compositie zoals Van Doesburg voor Wilhelminalaan 2 ontwierp, was nog niet eerder in de stad vertoond. Er is nog een tweede element in de villa waarin de invloed van De Stijl zichtbaar is. Dat is het houten hoofd dat dient als bekroning van de hoofdtrappaal in het trappenhuis. Terwijl de trap zeifis ontworpen in expressionistische stijl, is dit hoofd ontworpen in een totaal andere: namelijk in de specifieke vorm van kubisme die gangbaar was binnen De Stijl-groep. Zonder de contacten tussen Van Doesburg en Wils was het hoofd niet tot stand gekomen. Van Doesburgs bijdrage aan het huis omvatte ook het ontwerp voor het totale kleurenschema. Het ging om een bijzonder geheel, met voor elke ruimte andere kleuren. In een bewaard gebleven brief aan zijn vriend Anthony Kok van 9 september 1917 beschrijft Van Doesburg zijn plannen. De oorspronkelijke kleurstellingen, waarbij Het in hout uitgevoerde hoofd ter versiering van de nap. Foto: Joop Elsinga

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2002 | | pagina 35