trappenhuis. Kenmerkend zijn de
rijen kleine inkepingen aan diverse
verticale onderdelen, zoals de
deuromlijstingen in de hal en de
trapspijlen.
Expressionistisch van karakter zijn
ook de tussenstijlen die in diverse
raamkozijnen te vinden zijn. Deze
kozijnstijlen hebben niet de
gebruikelijke vierzijdige hoofdvorm
(twee lange zijden en twee korte
zijden), maar een vijfzijdige. Het
bijzondere effect van deze merk
waardige tussenstijlen is van buiten
niet te zien, alleen binnen valt het op voor wie nauwkeurig kijkt.
De bijdrage van Van Doesburg
Een onmiskenbaar modern accent wordt aan het huis verleend door de medewerking van
de beeldende kunstenaar Theo van Doesburg, die tot de belangrijkste leden van
De Stijl-groep behoorde. Hij ontwierp onder meer de drie veelkleurige glas-in-
loodramen in het trappenhuis. Zij vertonen een abstracte compositie van in elkaar
passende rechthoeken van verschillend formaat. In de buitenste twee ramen zijn de
primaire kleuren rood, geel en blauw toegepast. In het middelste raam ziet men blauw,
groen, bruin en geel. In alle ramen komt ook enig zwart glas voor. Inmiddels is de
oorspronkelijke beglazing overgebracht naar het Stedelijk Museum in Amsterdam, in
Alkmaar zijn kopieën geplaatst.
Veelkleurige glas-in-loodramen waren in de trappenhuizen van de grote villa's in
Alkmaar in het begin van de 20ste eeuw geen onbekend verschijnsel. Maar een abstracte
compositie zoals Van Doesburg voor Wilhelminalaan 2 ontwierp, was nog niet eerder in
de stad vertoond.
Er is nog een tweede element in de villa waarin de invloed van De Stijl zichtbaar is. Dat
is het houten hoofd dat dient als bekroning van de hoofdtrappaal in het trappenhuis.
Terwijl de trap zeifis ontworpen in expressionistische stijl, is dit hoofd ontworpen in
een totaal andere: namelijk in de specifieke vorm van kubisme die gangbaar was
binnen De Stijl-groep. Zonder de contacten tussen Van Doesburg en Wils was het hoofd
niet tot stand gekomen.
Van Doesburgs bijdrage aan het huis omvatte ook het ontwerp voor het totale
kleurenschema. Het ging om een bijzonder geheel, met voor elke ruimte andere
kleuren. In een bewaard gebleven brief aan zijn vriend Anthony Kok van 9 september
1917 beschrijft Van Doesburg zijn plannen. De oorspronkelijke kleurstellingen, waarbij
Het in hout uitgevoerde
hoofd ter versiering van de
nap. Foto: Joop Elsinga