de geruchtmakende plannen om de
binnenstad van Alkmaar aan te passen aan
de moderne verkeersbehoeften. Ik liet hem
mijn stedenbouwkundig plan zien voor
het gebied rond de Grote Kerk. Hij was erg
geïnteresseerd en nam het over in zijn
adviezen. Het tracé van de Bagijnenstraat
zoals die mede door zijn invloed er nu ligt
is dus uiteindelijk gebaseerd op mijn plan.
Maar de binnenstadsring is er nooit
gekomen, op deze aanzet na. En zo is het
eigenlijk steeds gebleven. Er werden wel
allerlei plannen ontwikkeld, maat geen
enkel plan werd geheel uitgevoerd. Ook
ontbrak een totaalconcept.
Begin 1972 kreeg ik van de project
ontwikkelaar Amro-Westland de vraag of
er een winkelcentrum te ontwikkelen viel
rond de Grote Kerk. Daar heb ik plannen
voor gemaakt, die ook met de gemeente
besproken zijn. Er waren meerdere
architecten bij betrokken. Op een gegeven
moment is die ontwikkeling door burge
meester De Wit gestopt. De bouw van De
Vest dreigde namelijk in de knel te komen
omdat de nieuwe plannen een wijziging
van het bestemmingsplan noodzakelijk
zouden maken. Ook het Interkruis-pand aan het huidige Canadaplein kende een
chaotisch ontstaan. Tegen het eind van 1979 wilde Intetkruis daar bouwen en toen is op
een avond door iemand tijdens een raadsvergadering een tekeningetje gemaakt, dat het
uitgangspunt werd voor de uiteindelijke plaatsing van het gebouw. Daar is dus het
huidige Canadaplein uit voortgekomen. Stedenbouwkundig kun je het gebied rond de
Grote Kerk karakteriseren als een keten van ad-hoc beslissingen.
25. De door Tauber
ontworpen Tavara-fiets
wordt geproduceerd in deze
twee modellen
Behalve gebouwen ontwerpt u ook auto's en fietsen. Hoe is dat .gekomen?
Ontwerpen is een bepaalde manier van denken. Als kleine jongen bouwde ik
konijnenhokjes, in de oorlog maakte ik van cacaoblikjes lantaarntjes en heb ik een
spinnewieltje ontworpen. Daar werkten we thuis ook mee. Later zag ik in tijdschriften
een spinnewieltje dat precies dezelfde vorm had. Het bleek een 'schippertje' te zijn,
gebruikt op binnenschepen.
19