ontwikkeling van het functionalisme, waarin geprobeerd werd binnen en buiten in elkaar te laten overstromen. Dergelijke ontwerpen heb ik ook wel gemaakt, denk maar aan het crematorium in Schagen (afb. 11 en 13), maar de gesloten plattegrond komt in mijn werk vaker voor. Ik denk zelf dat die voorkeur voor de gesloten bouwmassa ook te maken heeft met de scriptie die ik in mijn studietijd gemaakt heb over Vingboons, de ï/de-eeuwse architect die in Amsterdam veel grachtenhuizen gebouwd heeft. Hij maakte mooie strakke plattegronden met kantig in de muurvlakken gesneden ramen. Dat heeft veel invloed gehad op mijn verdere ontwikkeling. Hebt u als architect in Nederland invloed gehad? Of heeft uw flexibiliteit en geringe stijlvastheid er juist toe geleid, dat dit niet gebeurde? Er zijn dingen die je terugziet, bijvoorbeeld bij Frans van Hoeken. Ook wel bij anderen. Soms is het ook zo dat een specifiek gebouw navolging krijgt. Zo staat er een raadhuis bij Rheden langs de IJssel, dat erg lijkt op het door mij gebouwde raadhuis van Doetinchem. Zoveel, dat men aanvankelijk dacht dat het van mij was. Maar het is van een bevriende architect, Norbert Gawronsky. In Chicago ontmoette ik eens een architect die een gebouw ontworpen had dat toevallig veel leek op mijn Alkmaarse postkantoor! Blijkbaar is er toch sprake van een tijdgeest, waar mensen op dezelfde manier op reageren. Door vakgenoten wordt mijn werk wel gewaardeerd, zelfs meer dan ik verwachtte. Ze herkennen toch de basiskwaliteit van mijn gebouwen, het element vakmanschap. 12. De vele ramen van verschillende grootte zorgen bij de Provinciale Bibliotheek in Leeuwarden voor een levendige lichtinval. De nieuwe ingang, 1999 13. Het in 1973 gereed gekomen crematorium in Schagen. Binnen en buiten vloeien er in elkaar over 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2002 | | pagina 13