erwaterd.
es om het
/el bleef ik
as minder
had je het
nooit echt
mijn tijd.
k de meest
^lkmaarse
lat van de
k juist de
rt uit het
ook altijd
'ind ik die
k kan ook
n Lutyens,
en die zo
opdracht
ven naar
urale rede
t boek dat
a schreven
:t karakter
inele als in
eclecticus
:ctonische
n van een
:ie ervan is
aresentant
iwen naar
in zeer
gebruikers
ijde ervan
iteerd nu
rszins leeg
vijze soms
li. De in 1987
gereedgekomen
universiteitsbibliotheek in
Groningen
het gebruik voor een andere functie bemoeilijkt. Illustratief hiervoor is bijvoorbeeld de
hoge raamstrook in de bestellersruimte op de verdieping van het Alkmaarse
hoofdpostkantoor, die nog wel verenigbaar zou zijn met een bestemming als museum
bijvoorbeeld, maar niet geschikt is voor de huidige functie als kantoorpand.
Binnen de architectuur worden wel eens twee hoofdstromingen onderscheiden. De ene
gaat uit van wat 'waarheid' genoemd wordt. Het benadrukt een bepaalde opvatting over
structuur, vorm en materiaalkeuze. De andere stroming wordt die van 'karakter'
genoemd. Deze stroming probeert uitdrukking te geven aan de betekenis, aan de plaats
- ook maatschappelijk bedoeld - van een gebouw. Van de eerste stroming zijn Berlage
en P.J.H. Cuypers voorbeelden. Ik ben meer een aanhanger van de tweede stroming.
Deze manier van bouwen kent een grote variatie van expressiemiddelen. Zo zijn er
bijvoorbeeld twee basisontwerpen mogelijk, een gesloten (bijvoorbeeld het 'Raumplan'
van Adolf Loos) en een open variant (bijvoorbeeld het 'Plan Libre' van Le Corbusier).
Beide heb ik toegepast. De Provinciale Bibliotheek in Leeuwarden is een typisch
voorbeeld van een gesloten gebouw. Het door mij ontworpen crematorium in Schagen
is een voorbeeld van een open ontwerp. Het landschap gaat gewoon door in het gebouw
omdat het immers een doorgangshuis is (afb. 10 en 13).
Steeds heb ik bij mijn ontwerpen rekening gehouden met de eisen die het gebruik en de
locatie van het gebouw stelden. Zo heb ik bij mijn ontwerp voor het ambassadegebouw
in Washington het gebouw zorgvuldig afgestemd op de omgeving. Het moest op een
sterk glooiend terrein worden gebouwd. De hoogtelijnen van dat prachtige landschap
volgend heb ik gekozen voor een paar eenvoudige strakke bouwmassa's.