De Nijenburg, ca. 1910 Conclusie In Najaarsbladen wordt de familie 'Van Deelen' (Van Foreest) scherp afgezet tegen de zakelijke wereld, in de persoon van Hendrik Hoogerzeil (Pieter Loopuyt), een 'prozaïsche koopman': 'Hoogerzeil was eenvoudig, ietwat burgerlijk in zijn uiterlijk vastberaden, kort en zakelijk in zijn woorden en manieren Alles kenschetste den koopman, den "business man": voortvarend, energiek, heerschzuchtig, zelfstandig'. Nadat hij de administratie van het vermogen van de overleden Dirk van Deelen ter hand heeft genomen, verwondert Hoogerzeil zich erover hoe 'zeldzaam weinig inzicht in zaken' zijn zwager gehad heeft. Opmerkelijk is, dat Hoogerzeil niet in sociaal maar in cultureel opzicht het sterkst met de Foreesten contrasteert. Niet zijn 'needrige afkomst' maar zijn pragmatische instelling onderscheidt hem van zijn literair geïnteresseerde en meer stijlvolle schoonfamilie.117 Deze eigenschappen van de familie vloeiden voort uit de banden die Dirk en Cornelis van Foreest hadden gelegd met het Leids universitair milieu van Beets en Van der Palm. Hoewel de familie Van Foreest in de negentiende eeuw een overstap maakte van een seizoensgebonden leven op de buitenplaats en in de stad naar een permanente

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2001 | | pagina 62