Pieter en Cornelia met gevloeid uit een gevoel van gebondenheid aan God en geweten'.125 Daarnaast schreef zij kinderen en kleinkinderen, rond de eeuwwisseling dat 'het raadzaam is er diep van doordrongen te zijn, dat van al ca. 1926 wat wij ondernemen de uitslag tenslotte afhangt van onze eigen persoonlijkheid'.126 En: 'zelfopvoeding is het wachtwoord voor ieder die zich wijde aan een algemeene zaak en in de eerste plaats voor alle arbeiders en arbeidsters op het uitgestrekte veld van maatschappelijk werk!'.127 Vrijheid en zelfopvoeding werden voor Cornelia in de laatste jaren van de negentiende eeuw belangrijke doelstellingen en legitimeerden haar inzet voor maatschappelijke initiatieven. Het idee van vrijheid uit godsdienstig perspectief was vermoedelijk ontstaan uit het contact dat Cornelia in 1892 kreeg met de hervormde predikant Cramer, die in deze periode in Alkmaar kwam wonen en de kerk vanaf de kansel nieuw leven wilde inblazen.128 Cramer huurde met zijn gezin een huis van Pieter en Cornelia op de Zaadmarkt (Luttik Oudorp) en daardoor leerde Cornelia Cramer in deze periode van nabij kennen.129 In deze tijd kreeg Cornelia's correspondentie meer diepgang. In een brief uit 1902 aan een nicht, schreef zij naar aanleiding van het lezen van Meine Beichte en andere werken van Tolstoi, dat deze vol stonden met 'mooie, frische gedachten'.130 Ook komt uit latere brieven van Yb, rond 2900, naar voren dat zij en Cornelia elkaar dikwijls boeken opstuurden.131 10 6

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2001 | | pagina 108