over die singel een brug zal moeten worden gebouwd. Alkmaar zal de moed moeten hebben om de bestaande structuur van de binnenstad geheel om te zetten. De bestuurders van de stad Alkmaar hebben door de eeuwen heen steeds op de bres gestaan om het leven in de stad te behouden'. Er moet worden bijgezegd dat een minderheid in het college, te weten de heren Venneker en De Zeeuw de demping van de grachten niet noodzakelijk vonden. Het plan werd landelijk bekend en lokte veel protest uit. Ringers werd gevraagd de bezwaren van Oud Alkmaar voor de Wereldomroep te verwoorden. De Bond Heemschut deed een speciaal Alkmaarnummer verschijnen. De felheid waarmee partijen tegenover elkaar stonden kwam op een wat hilarische wijze tot uiting toen dr. Hofstee een ezel door de stad liet lopen met een bord waarop geschreven stond: 'Wieger Bruin is een ezel'. Op ri november belegde Oud Alkmaar een grote openbare vergadering in het Gulden Vlies, waarbij als spreker zou optreden de directeur van de gemeentelijke monumentenzorg te Haarlem, Corneille F. Jansen. Ook Wieger Bruin zou aanwezig zijn. De zaal was stampvol die avond. Vrijwel de gehele gemeenteraad was gekomen. De landelijke pers was goed vertegenwoordigd. Afgevaardigden van de Bond Heemschut, van het Westfries Genootschap en andere historische verenigingen waren aanwezig. De spanning was haast voelbaar, vooral toen een van de aanwezigen, de bekende Alkmaarse kunstschilder Gerrit Lugthart, door een hartverlamming tijdens de vergadering overleed. Het betoog van de heer Jansen kwam er op neer dat de oplossing die het plan Wieger Bruin aanbood voor de knellende verkeerssituatie niet slechts betekende dat enkele historische gebouwen en karakteristieke grachten het veld moesten ruimen, nee het karakteristieke stadsbeeld van Alkmaar zou verdwijnen: 'Immers de middeleeuwse stad is een voortbrengsel van bewuste ruimtelijke vormgeving van stedenbouw. Een typisch voorbeeld daarvan is de situering van de Sint Laurenskerk ten opzichte van de Langestraat en de Koorstraat. Een ander de afsluiting van de Langestraat door de bebouwing aan de Mient, zodat een gesloten stadsdeel ontstaat. Evenmin is de situatie van de Waag ten opzichte van het Luttik Oudorp toevallig. Dit alles vormt met overige straten en grachten het individuele gezicht van Alkmaar'. Spreker voorzag verder dat de verkeersintensiteit in de komende twintig jaar zou verviervoudigen. Het plan Wieger Bruin zocht derhalve halve oplossingen en zou niet anders dan teleurstellen. Geschrokken door de vele kritiek vroeg het gemeentebestuur het plan nog eens nader te bezien, hetgeen resulteerde in een minder rigoureus basisplan 1960. In dit plan was weliswaar nog een doorbraak 'Baangracht-Hekelstraat-Kooltuin' opgenomen, maar voor het eerst ook de stadsringweg en parkeerplaatsen buiten de oude stadskern, terwijl alleen de Baangracht en de Kooltuin zouden worden gedempt. Dit plan, waarvoor volgens burgemeester Wytema op een persconferentie, duizend huizen onder slopershanden moesten vallen, werd door de pers enthousiast ontvangen. Koppen als: 'Alkmaars grachten voorlopig gered', 'Volgende generatie moet beslissen over demping', 'Nieuw stedebouwkundig plan spaart Alkmaars grachten' gaven uiting aan een groot

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2000 | | pagina 22