mm Weldra werd er alarm geslagen. 'Er staat een poot van een tafel op', en: 'ze hebben er schroefjes in gedraaid!' vertelde iemand mij. Uit informatie4 bleek dat de 'schroefjes' kleine hechtingen waren, waarmee na de verplaatsing een noodzakelijk geachte verbeterde verbinding van de koperen plaat met de onderlaag tot stand was gebracht. Kort na het alarm werd zorgvuldig de zerk met standertjes waarover een koord hing omgeven, waarmee aan het publiek duidelijk gemaakt werd dat op déze grafsteen niet gelopen mocht worden. Thans is hij omgeven met een nog steviger hekwerk, waarvan echter de stalen buizen waaruit het geconstrueerd is wel erg detoneren in deze omgeving. Maar voorlopig biedt het de wel heel noodzakelijke bescherming, en ook trekt het publiek aan, want het maakt duidelijk dat daar iets bijzonders te zien is. Jammer genoeg echter is de tekening op 't ogenblik slecht te onderscheiden, mogelijk mede doordat de lichtval anders is dan op de oorspronkelijke plaats. Het blijft daardoor, en ook door de nu krappere ruimte er omheen, onbevredigend dat een zo bijzonder grafmonument niet beter te bekijken is. Er zijn bovendien méér redenen om er aandacht voor te vragen. Koperen grafplaten (geelkoper, latoen, Engels latten, een mengsel van 2/3 koper en 1/3 zink5) zijn in Nederland heel zeldzaam, vele ervan zullen in tijden van oorlog of om andere redenen zijn omgesmolten. Dat is de eerste reden voor Alkmaar om meer aandacht aan dit wel heel bijzondere exemplaar te besteden. Het is misschien bijna een unicum. In Engeland zijn talloze dergelijke in koper gegraveerde 'memorial brasses' in kerken te vinden, en ze worden er met de grootste zorg bewaard. (Het maken van 'rubbings', afwrijfsels op papier van de gegraveerde voorstelling, is er een ware cultus geworden). Uit de weinige literatuur die ik tot nu toe erover te pakken kon krijgen6 begrijp ik dat er in Engeland twee typen onderscheiden worden: de koperen plaat, vaak uitgesneden in de vorm van de gestalte (van de begravene) en van heel uiteenlopende afmetingen; en de grotere, rechthoekige plaat, met een of twee figuren, die bijna de hele grafzerk in beslag neemt. De eerstgenoemde werden in Engelse werkplaatsen vervaardigd, de laatste kwamen uit Vlaanderen; werkplaatsen in Brugge, Doornik, Gent en Antwerpen worden genoemd. Naar de weinige afbeeldingen te oordelen vertonen deze Vlaamse exemplaren qua afmeting en indeling veel overeenkomst met de Alkmaarse grafplaat. Op ware grootte werd de tekening voor zo'n plaat, het 'carton' gemaakt, mogelijk door een daartoe door de opdrachtgever uitgekozen kunstenaar. Verdere uitvoering was dan wellicht in handen van aan de werkplaats verbonden graveurs. Bij de laatste afwerking werd in de stenen grafzerk de vorm van de platen verdiept uitgehakt; daarin werd een laagje pek gegoten, waarin de plaat werd vastgezet. Kort geleden was ik in de gelegenheid om over deze grafplaat van gedachten te wisselen met prof BruynA Hij was zo vriendelijk mij een artikel van Van Luttervelt uit 19638 te zenden, waarin deze een vergelijkbare koperen grafplaat uit 1539 of kort daarna, in de Grote Kerk in Breda beschrijft. Die dekt het graf van de Bredase kanunnik Willem van

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2000 | | pagina 43