1 rriii .AM/n.tir »Ci*n krrit fib&tni yoHtofksMifii i, V.' V'fwmrfptW r, rr« CMf/» "W/f<VC/p .rfrm n>.Vv.Vi en tvmr brn pvViYrt Tl bomen irse historici, e van Alcmaer Eikelenberg, den verwerkt 1 hoorden en e stad en zijn >d in wie zij elen door de teratoren die mdat zij zich nkrijk en de r verslag was, ld, vond zijn in beeld. Zo o-zeven jaar (zie afb. 1 en neel over het 'ermelden de ugustus 1573 e dapperheid llend aan de 1 I schilderijen is dat ze iedere vorm van pathos missen. Cluyt schilderde Alkmaar tweemaal. Een keer gezien vanuit het zuiden en een keer gezien vanuit het noorden. De stad is duidelijk herkenbaar aan de contouren van de belangrijkste gebouwen, zoals de Grote Kerk, het Heilige Geest Gasthuis (nu de Waag), en de torens van de Kapelkerk en het Stadhuis. Hoewel de schilderijen ongetwijfeld werden besteld om de betrokkenheid van de schutterij te benadrukken, is er geen schutter te zien. Wel zien we op de voorgrond van een van Cluyts schilderijen het tentenkamp van de Spanjaarden in Oudorp met Don Frederik te paard en een tent waar het eten wordt opgediend aan enkele Spaanse officieren. Op de achtergrond zijn allerlei krijgsverrichtingen in beeld gebracht en rechts op Cluyts schilderij loopt een groep Hollandse boeren onder het toeziend oog van een Spanjaard te sjouwen met materiaal voor het verrichten van schansarbeid. Erg bedreigend oogt dit niet. De schilder had veel gevoel voor detail en besteedde veel aandacht aan de topografie van Alkmaar en de omgeving. Als we de tekst op een van de panelen mogen geloven, werden de schilderijen door Cluyt 'naar het leven geconterfeit', dat wil zeggen naar het leven geschilderd. In die zin ademen de schilderijen dezelfde sfeer als het Cort verhael van Nanning van Foreest, die niet verhulde waar zijn sympathieën naar uit gingen, maar toch een tamelijk nuchter verslag schreef Hetzelfde kan gezegd worden van het grote paneel van de anonieme kunstenaar dat in 1603 door de Oude Schutterij werd besteld. De onbekende schilder, die vermoedelijk gezocht moet worden onder de cartografen, leverde een knap staaltje werk door de stad Alkmaar en de wijde omtrek in vogelvlucht weer te geven. Het is alsof hij de gebeurtenissen in en om de stad vanuit een luchtballon heeft gadegeslagen. Op de achtergrond is duidelijk de duinstreek te zien, die rechts eindigt met het kasteel in 2. Pieter Adriaensz Cluyt, De belegering van Alkmaar door de Spanjaarden,gezien vanuit het zuiden, 1580. Olieverf/paneel, 108,4 x 200.6 cm. Stedelijk Museum Alkmaar (zie ook omslag) 5

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1998 | | pagina 9