childer heeft n èn van het paanse kamp ter met twee ie was wordt den gevoerd, bracht op de erste gezicht ir. Bij nadere wel degelijk we dat de Everdingen Soliath op de i 4. Caesar van Everdingen, De triomf van Saul, na de overwinning van David op Goliath, 1638-1644. Olieverf/doek en paneel, ca. 25 x 9 m. Alkmaar, Grote of Sint Laurenskerk (foto Joop Elsinga) buitenzijden van de orgelluiken zou schilderen. Dat Van Everdingen deze opdracht niet kreeg van het kerkbestuur, maar van de magistraat, heeft te maken met het feit dat het orgel eigendom was van de stad. Het was in de eerste plaats een concert-instrument. Het kerkelijk gebruik stond tengevolge van de Reformatie hevig ter discussie, omdat men dit niet passend, want te werelds vond.6 Het thema dat door het stadsbestuur werd gekozen, is ontleend aan I Samuel 18:6-7, waarin wordt beschreven hoe koning Saul door het Israëlische volk wordt onthaald, als hij de Filistijnen heeft verslagen door toedoen van David die de reus Goliath met behulp van een slinger doodde. Volgens het verhaal wordt Saul bij de stadspoort van Jeruzalem tegemoet getreden door zingende en musicerende vrouwen uit alle steden van Israël. Zij prijzen hem, maar laten duidelijk merken dat hij zijn overwinning aan David te danken heeft. Saul realiseert zich dat de eenvoudige herdersjongen hem wel eens kan gaan overvleugelen en wordt jaloers. Dit pregnante moment is hier weergegeven. De burgemeesters van Alkmaar wisten wat zij deden toen zij dit thema kozen. 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1998 | | pagina 11