vuur liggende poes om daarmee de kastanjes uit het vuur te halen. Het is ook mogelijk dat de voorstelling zondige lusten verbeeldde: de aap werd gezien als beheerst door passie, de kat door wellust en luiheid. In laatstgenoemde betekenis komen beide dieren voor op een schilderij van Jan Miense Molenaer. De dieren zijn hier afgebeeld in inni ge omhelzing. Zie voor het thema "aap en kat" in de Nederlandse schilderkunst van de 17e eeuw: Edwin Buijsen, "Marcus Gheeraerts (1521-ca. 1604)", Delineavit et sculpsit. Tijdschrift voor Nederlandse prent- en tekenkunst tot omstreeks 1850, (1997) nr. 17, 57-58, en Edwin Buijsen en Louis P. Grijp, The Hoogsteder exhibition of: Music Painting in the Golden Age (Zwolle, 1994) 245,246. 9. Jacobus Trigland, een bekend contra-remonstrants predikant (1583-1654). Hij was pre dikant te Stolwijk, Amsterdam en Den Haag en sinds 1634 als hoogleraar verbonden aan de Leidse universiteit. 10. Anton Schuurmans, Jan de Vries, Ad van der Wou de, Aards Geluk. De Nederlanders en hun spullen, 1550-1850. Amsterdam, 1997. 11. Ibidem, 283,308. 12. Ibidem, 266,268. 13. Ibidem, 243. 14. N.J.M. Dresch, "Caesar van Everdingen's nalatenschap", Oud Holland 52 (1935) nr. 1, 41-47. 15. Th.P.H. Wortel, Uit de geschiedenis van Alkmaar en omgeving (Bergen, 1990) 12-14. 16. Seya Dalderup, Het schilderijenbezit van de familie Van Nordingen en het provenhuis van Jo- han van Nordingen de Jonge te Alkmaar. Amstelveen, 1988 (ongepubliceerd onderzoeks rapport). 17. H.E. van Gelder, "Schilderijen te Alkmaar en Hoorn", Oud Holland 24 (1906) 63-64. Dat Pieter brouwer was van beroep blijkt uit Regionaal Archief Alkmaar, oud-rechter lijke archieven Alkmaar, inv.nr. 159, fol. 191. 32

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1997 | | pagina 32