vuur liggende poes om daarmee de kastanjes uit het vuur te halen. Het is ook mogelijk
dat de voorstelling zondige lusten verbeeldde: de aap werd gezien als beheerst door
passie, de kat door wellust en luiheid. In laatstgenoemde betekenis komen beide dieren
voor op een schilderij van Jan Miense Molenaer. De dieren zijn hier afgebeeld in inni
ge omhelzing. Zie voor het thema "aap en kat" in de Nederlandse schilderkunst van de
17e eeuw: Edwin Buijsen, "Marcus Gheeraerts (1521-ca. 1604)", Delineavit et sculpsit.
Tijdschrift voor Nederlandse prent- en tekenkunst tot omstreeks 1850, (1997) nr. 17, 57-58,
en Edwin Buijsen en Louis P. Grijp, The Hoogsteder exhibition of: Music Painting in the
Golden Age (Zwolle, 1994) 245,246.
9. Jacobus Trigland, een bekend contra-remonstrants predikant (1583-1654). Hij was pre
dikant te Stolwijk, Amsterdam en Den Haag en sinds 1634 als hoogleraar verbonden
aan de Leidse universiteit.
10. Anton Schuurmans, Jan de Vries, Ad van der Wou de, Aards Geluk. De Nederlanders en
hun spullen, 1550-1850. Amsterdam, 1997.
11. Ibidem, 283,308.
12. Ibidem, 266,268.
13. Ibidem, 243.
14. N.J.M. Dresch, "Caesar van Everdingen's nalatenschap", Oud Holland 52 (1935) nr. 1,
41-47.
15. Th.P.H. Wortel, Uit de geschiedenis van Alkmaar en omgeving (Bergen, 1990) 12-14.
16. Seya Dalderup, Het schilderijenbezit van de familie Van Nordingen en het provenhuis van Jo-
han van Nordingen de Jonge te Alkmaar. Amstelveen, 1988 (ongepubliceerd onderzoeks
rapport).
17. H.E. van Gelder, "Schilderijen te Alkmaar en Hoorn", Oud Holland 24 (1906) 63-64.
Dat Pieter brouwer was van beroep blijkt uit Regionaal Archief Alkmaar, oud-rechter
lijke archieven Alkmaar, inv.nr. 159, fol. 191.
32