hier alvast "de Noord-Kennemer/Westfriese kern" willen noemen. Om deze laatste berichten gaat het hier. Het geheel is geen letterlijke historische bron van waar gebeurde feiten, maar een getuige van de hoop en verwachting die hier blijkbaar in de jaren rond 1666 in sommi ge kringen werden gekoesterd. Analyse van de Noord-Kennemer/Westfriese kern Als we de profetie in haar geheel doorlezen (dat valt met die oude taal en gebrekkige spelling nog niet mee!) zijn er direct een paar dingen die opvallen. Veel zogenaamde tekenen hebben betrekking op gebeurtenis sen te Haarlem (art. 2-6, 10). Een tweede blokje van berichten en voor spellingen betreft Alkmaar en Schoorl en hun omgeving (art. 7-9). Daar bij gaat een deel met nadruk over de wegen in de Heerhugowaard, die in 1631 in gebruik werden genomen en hun naam kregen.12 De eerder genoemde andere versies concentreren zich op Haarlem en Leiden, Scheveningen en Amsterdam. Zij maken een jongere indruk dan ons pamflet, met latere toevoegingen. In "onze" profetie zijn minstens twee afzonderlijke tradities gecombi neerd. Flament heeft ruim honderd jaar geleden al beredeneerd, dat het meegedeelde over Haarlem niet ouder kan zijn dan 1665/1666. En Frij— hoff heeft in 1977 en 1978 aannemelijk gemaakt, dat dit Haarlemse stuk hoogstwaarschijnlijk uit de pen is gevloeid van de priester Nicolaas Bos man, zelf uit Haarlem afkomstig. Enige tijd nadat hij benoemd was tot pastoor in De Rijp (ca. 1665), wilde hij zijn medegelovigen op deze ma nier moed inspreken. Hij wilde hen ervan doordringen, door middel van een aantal "intussen vervulde voorspellingen van pater Brugman", dat nu zeer spoedig (bedoeld was: vóór het einde van 1666) de grote bevrijding van de rooms-katholieken stond te gebeuren. Vermoedelijk heeft hij ook zelf min of meer geloofd en zeker gehoopt, dat het nu vlak voor de deur stond." Het jaar 1666 gold als een wonderjaar. Volgens een toen al eeuwenoud rijmpje zou er een geweldige omwenteling plaatsvinden, wanneer een drietal heiligendagen zou samenvallen met respectievelijk Pasen, Pinkste ren en sacramentsdag.14 25 april is het feest van de evangelist Marcus, 13 juni van de minderbroeder Antonius van Padua en 24 juni van de apos tel Johannes. 25 april is tevens de allerlaatste dag waarop Pasen kan val len; dit fenomeen komt gemiddeld maar een keer per eeuw voor. Maar als Pasen op 25 april valt, vallen Pinksteren en sacramentsdag automa tisch op de feestdagen van de twee andere heiligen. Zo'n enorm toeval was het dus helemaal niet. 1666 nu was zo'n jaar volgens de nieuwe Gregoriaanse kalender, die ook 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1997 | | pagina 16