lasting. Navraag in andere steden leerde, dat Alkmaar niet alleen stond
met dit probleem. Met name in Utrecht bleek de materie bekend te zijn.
De talloze bruggen en werfkelders in deze stad hebben veel te verduren
en worden op grote schaal gerestaureerd. Jammer genoeg zijn dit vaak
restauraties waarbij er van het bestaande werk weinig overblijft. Om te
kunnen voldoen aan de moderne constructie-eisen worden de bestaande
gewelven geheel vernieuwd.
Op grond van het
principe dat de be
staande brug zoveel
mogelijk gehandhaafd
moet blijven, is in Alk
maar voor een andere
werkwijze gekozen. De
afgelopen weken heeft
u kunnen zien hoe de
problemen zijn opge
lost. Tussen de bestra
ting en de oude ge
metselde gewelven is
het bestaande zandpak-
Stenenhrua tijdens de herstelwerkzaamheden. Foto:Joop Elsinga. ^et verwijderd eil ver
vangen door een ge
wapend betondek.Via dit betondek wordt de belasting zodanig verdeeld,
dat de brug nu de zwaarste asdruk (van de brandweerwagen) kan weer
staan. De nauwlettende beschouwer zal overigens opvallen, dat de be
strating door dit alles iets hoger is komen te liggen. Een esthetisch na
deel, dat echter ruimschoots gecompenseerd wordt door het feit, dat alle
verkeersbelemmerende paaltjes nu verwijderd zijn.
Carla Rogge en Piet Verhoeven
Monumentenwacht Noord-Holland in Alkmaar
De Monumentenwacht Noord-Holland, voluit de provinciale Stichting
Monumentenwacht Noord-Holland, is, zoals de naam al aangeeft, werk
zaam in de provincie Noord-Holland. Evenals de andere provinciale
Monumentenwacht-organisaties stelt zij zich ten doel om verval van his
torische gebouwen als gevolg van onvoldoende onderhoud te voorko
men. Eigenaren kunnen bij de stichting een abonnement op inspectie
van hun panden nemen, waarna geregelde inspectie volgt. Deze inspectie
32