lasting. Navraag in andere steden leerde, dat Alkmaar niet alleen stond met dit probleem. Met name in Utrecht bleek de materie bekend te zijn. De talloze bruggen en werfkelders in deze stad hebben veel te verduren en worden op grote schaal gerestaureerd. Jammer genoeg zijn dit vaak restauraties waarbij er van het bestaande werk weinig overblijft. Om te kunnen voldoen aan de moderne constructie-eisen worden de bestaande gewelven geheel vernieuwd. Op grond van het principe dat de be staande brug zoveel mogelijk gehandhaafd moet blijven, is in Alk maar voor een andere werkwijze gekozen. De afgelopen weken heeft u kunnen zien hoe de problemen zijn opge lost. Tussen de bestra ting en de oude ge metselde gewelven is het bestaande zandpak- Stenenhrua tijdens de herstelwerkzaamheden. Foto:Joop Elsinga. ^et verwijderd eil ver vangen door een ge wapend betondek.Via dit betondek wordt de belasting zodanig verdeeld, dat de brug nu de zwaarste asdruk (van de brandweerwagen) kan weer staan. De nauwlettende beschouwer zal overigens opvallen, dat de be strating door dit alles iets hoger is komen te liggen. Een esthetisch na deel, dat echter ruimschoots gecompenseerd wordt door het feit, dat alle verkeersbelemmerende paaltjes nu verwijderd zijn. Carla Rogge en Piet Verhoeven Monumentenwacht Noord-Holland in Alkmaar De Monumentenwacht Noord-Holland, voluit de provinciale Stichting Monumentenwacht Noord-Holland, is, zoals de naam al aangeeft, werk zaam in de provincie Noord-Holland. Evenals de andere provinciale Monumentenwacht-organisaties stelt zij zich ten doel om verval van his torische gebouwen als gevolg van onvoldoende onderhoud te voorko men. Eigenaren kunnen bij de stichting een abonnement op inspectie van hun panden nemen, waarna geregelde inspectie volgt. Deze inspectie 32

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1997 | | pagina 32