onlijke trots t voor niets n altaarstuk omen in de n en onder ten dat een bibliotheek, fkerk wordt iw tot 1825 ij de van de nstig uit de nkopen. Dit r. 'erd in 1638 komen. De De orgelkas van Cam- keld. Sandra n dit orgel, op de bui- l op Goliath, en. Hij vol- lerwerp niet van de psal- Dok een po rt Spanje en geassocieerd an Frederik glas met de in 1573. Dit verdwenen, ject en ook de oudste al svensters uit n overleefd, zeventiende erstallig on- >ij het verle- ijkste stad in Kennemerland blijkt ook uit de vele opdrachten die gegeven werden voor glasvensters bestemd voor kerken in de omgeving. Caesar van Everdingen speelde ook een rol bij de kleine opdracht voor een scheepje dat in de kerk gehangen werd. Voor de beschildering ervan werd hem van stadswege in 1667 dertig gulden betaald. Zulke scheepjes komen wel vaker voor in Hollandse kerken. De betekenis ervan is nog niet geheel duidelijk. In de Haarlemse Bavokerk hangen er die geschon ken zouden zijn door het schippersgilde uit die stad. Ze refereren aan de wens naar een behouden vaart en terugkomst. In het katholieke jargon zou dan sprake zijn van een "ex voto"; de vraag is of protestanten in de zeventiende eeuw aan zo'n bijgelovige verering meededen. Bovendien had het Alkmaarse schippersgilde een tekstbord in de kerk hangen. Deze is getiteld De Christelijke Zeevaart en verwijst naar de gevaren van de zee vaart. In zijn artikel over het scheepje in de Laurenskerk gaat J.M.G. van der Poel uitvoerig in op de betekenis van de schilderingen op de scheepsspiegel waar vier vrouwenfiguren zijn uitgebeeld. Hij interpre teert ze als de vier ondeugden en hun aanwezigheid moest een waar schuwing zijn voor de matrozen. De volgende grote opdracht kwam terecht bij de Haarlemse schilder Romeyn de Hooghe. Hij schilderde in 1693 boven het orgel een voor stelling die door Jeanine Otten getiteld wordt Christus' overwinning op dood en zonde. Voorheen droeg het voorgestelde andere titels die met el kaar overeenkomen in de globale benaming De triomf der deugd. Of de door Otten voorgestelde titel juist is wordt niet overtuigend bewezen. De voorstelling toont een allegorische vrouwenfiguur (het Nieuwe Ver bond?) met rechts de gelukzaligen en links de verdoemden. Het is zo een protestantse variant op het thema van het Laatste Oordeel. Naar is gebleken heeft De Hooghe voor de iconografie gebruik gemaakt van ideeën uit het in de zeventiende eeuw veel geraadpleegde boek Iconolo- gia van de Italiaan Cesare Ripa. Het korte hoofdstuk van H. van Nieuwkoop over de reputatie-geschie denis van het orgel van Van Hagerbeer van de achttiende eeuw tot he den, past niet goed in deze bundel. Het orgel werd in de jaren 1723- 1725 door Frans Caspar Schnitger gemoderniseerd. Het behoort sindsdien tot de meest beroemde orgels in Nederland en geniet ook over de grenzen heen bekendheid. De bundel biedt een tamelijk compleet beeld van de kunstwerken in de Laurenskerk. Het overzicht had wellicht nog met enkele bijdragen kun nen worden uitgebreid. Zo wordt er maar weinig aandacht besteed aan de geschilderde maquette van de kerk die in het schip hangt. Over de

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1997 | | pagina 27