Niet langer is er sprake van de traditionele grondexploitatie, waarbij de gemeente op basis van totale grondverwerving tot planrealisatie komt. In dit project is voor het grondbedrijf veeleer een regisseursrol weggelegd, waarbij op basis van gedeelde verantwoordelijkheid (i.c. een risicoverdeling tussen partijen), de voorwaarden voor particuliere investeerders worden geoptimaliseerd en de investeringen in de nood zakelijke openbare voorzieningen zeker worden gesteld. Met Overstad profileert het grondbedrijf van de gemeente Alkmaar zich duidelijk als professionele partner in projectontwikkeling. C-20 GEMEENTEN Alkmaar kent ruimtelijke problemen; de stad schuurt tegen zijn grenzen aan. Een tekort aan woningbouwlocaties en bedrijventerreinen en een steeds groter draag- nititw n-j Overstad (links) met voetgangersbrug. vlak, dat nodig is voor de centrumvoorzieningen, zijn hierin bepalend. Een deel van deze problematiek wordt opgelost door de afspraken in HAL-verband, voor de periode tot 2005. Aan de essentie van deze afspraken wordt door Alkmaar niet getornd. Een ander deel van de problemen voor de lange termijn wordt door dit samenwerkings verband echter niet opgelost. Daarom zoekt Alkmaar ook uitbreiding in zuidelijke richting, zoals blijkt uit de nota die het gemeentebestuur heeft ingebracht in de dis cussie over de toekomst van de 20 centrumgemeenten in Nederland [periode van 25 jaar). Bij de ruimtelijke uitbreiding die op langere termijn nodig is voor stedelijke functies, kiest Alkmaar nadrukkelijk niet voor gemeentelijke herindeling. Het oplos-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1997 | | pagina 95