Niet langer is er sprake van de traditionele grondexploitatie, waarbij de gemeente
op basis van totale grondverwerving tot planrealisatie komt. In dit project is voor
het grondbedrijf veeleer een regisseursrol weggelegd, waarbij op basis van gedeelde
verantwoordelijkheid (i.c. een risicoverdeling tussen partijen), de voorwaarden voor
particuliere investeerders worden geoptimaliseerd en de investeringen in de nood
zakelijke openbare voorzieningen zeker worden gesteld.
Met Overstad profileert het grondbedrijf van de gemeente Alkmaar zich duidelijk
als professionele partner in projectontwikkeling.
C-20 GEMEENTEN
Alkmaar kent ruimtelijke problemen; de stad schuurt tegen zijn grenzen aan. Een
tekort aan woningbouwlocaties en bedrijventerreinen en een steeds groter draag-
nititw n-j
Overstad (links) met voetgangersbrug.
vlak, dat nodig is voor de centrumvoorzieningen, zijn hierin bepalend. Een deel van
deze problematiek wordt opgelost door de afspraken in HAL-verband, voor de periode
tot 2005. Aan de essentie van deze afspraken wordt door Alkmaar niet getornd. Een
ander deel van de problemen voor de lange termijn wordt door dit samenwerkings
verband echter niet opgelost. Daarom zoekt Alkmaar ook uitbreiding in zuidelijke
richting, zoals blijkt uit de nota die het gemeentebestuur heeft ingebracht in de dis
cussie over de toekomst van de 20 centrumgemeenten in Nederland [periode van 25
jaar). Bij de ruimtelijke uitbreiding die op langere termijn nodig is voor stedelijke
functies, kiest Alkmaar nadrukkelijk niet voor gemeentelijke herindeling. Het oplos-