Ontwikkelingsbedrijf Bij de kansenplanning en de realiseringstrajecten van deze projecten is een centrale rol weggelegd voor het gemeentelijk grondbedrijf! Met de structuurvisie wordt de aandacht van de stadsontwikkeling verlegd van grootschalige uitleg voor woning bouw en bedrijventerreinen aan de stadsrand en specifieke stadsvernieuwing naar ingrepen in de bestaande stad. Stedelijke vernieuwing, functieverandering, heront wikkeling en revitalisering zijn daarbij sleutelbegrippen. De structuurvisie omvat een scala aan ingrepen in de binnenstad en omgeving. Majeure aanpassingen in de verkeersstructuur, architectonische en stedebouwkundige kwaliteitsimpulsen voor verschillende stadspleinen, het stationsgebied en de kanaaloevers zijn daar enkele van. Bij deze 'recycling' van de stad kan het grondbedrijf als gangmaker fungeren. De zorg voor financieel-economische onderbouwing van projecten, voor medewerking van private partijen en hogere overheden en voor handhaving van ruimtelijke uitgangs punten is hierin een belangrijke taak. Het gemeentelijk grondbedrijfbeschikt bij uit stek over het netwerk en de 'know-how' om deze taak te vervullen. Meer dan in het verleden moet het grondbedrijf daarbij als projectontwikkelaar optreden. Actief ont wikkelingen op gang brengen, een duidelijk gezicht naar buiten tonen en de moge lijkheid hebben risicodragend in projecten deel te nemen zijn voor het grondbedrijf in deze rol eerste vereisten. De complexiteit van de stedelijke vernieuwing vraagt om een volwaardig ontwikkelingsbedrijf overstad Een belangrijke aanzet voor het ontwikkelen van een structuurvisie voor het cen trumgebied is de schaalvergroting van de detailhandel in het kernwinkelapparaat geweest. De vestiging van grootschalige en volumineuze detailhandel op het bedrij venterrein Huiswaard (Overstad) vormt een versterking van de centrumfunctie van Alkmaar. Op het verouderde, dicht bij de binnenstad gelegen bedrijventerrein Huiswaard ves tigen zich sinds eindjaren zeventig grootschalige detailhandelszaken. Voor het ter rein is een bestemmingsplan vastgesteld dat onder meer ruimte biedt aan grootscha lige detailhandel, wonen en kantoren. Zowel door de gemeente als door particulie ren wordt veel in het terrein geïnvesteerd (ca. 80 miljoen gulden). De kosten voor de openbare infrastructuur, waaronder die voor een voetgangersbrug over het Noordhollands Kanaal, worden gedekt door provinciale subsidies en gemeentelijke fondsen en door baatbelasting. Overstad vormt een duidelijk voorbeeld van een grootschalig stedelijk vernieu wingsproject met vele belanghebbenden, waarm het grondbedrijf als interne en externe opdrachtgever een centrale rol vervult.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1997 | | pagina 94