Het Daalmeerpad nog m 1978,
zoals het grondbedrijf het aan
kocht
lijnen, de versobering van de detaillering, het ontbreken van hofverkavelingen etc.
Het plan waarin de omslag in uitgangspunten en werkwijze voor het eerst nadruk
kelijk duidelijk wordt, is Daalmeer-Zuidoost.
Daalmeer-Zuidoost
De planvorming voor dit deelplan is gestart in 15181, en in 1983 is met de bouw
begonnen. De verkavelingsstructuur en de daarmee samenhangende groenstruc
tuur is voornamelijk bepaald door:
- de noodzaak om een plan te ontwikkelen met een grote woningdichtheid, voor
namelijk bestaande uit eengezinswoningen;
- de orthogonale structuur van het plangebied (bepaald door de noord-zuid
lopende Molentocht en het oost-west lopende Daalmeerpad);
- de wens het (beperkte) oppervlak aan groen niet op te offeren aan 'resthoeken'.
Bij het ontwikkelen van de verkaveling heeft voorop gestaan dat het deelplan als
een herkenbaar geheel wordt ervaren, zonder dat het zich losmaakt van de struc
tuur van het totale Daalmeergebied. Hiervoor is een ruimtelijk thema als uitgangs
punt gekozen, dat de deelplannen met elkaar in samenhang brengt. Een rechthoekig
verkavelingspatroon en concentratie van het groen vormen het basisthema. In de
structuurfase is dit thema nader uitgewerkt en ten slotte gedurende de verkavelings
fase vertaald in een stedebouwkundig plan, dat onder meer 'gedragen' wordt door
een open ontsluitingsstructuur voor het autoverkeer en een gesloten en fijnmazige
ontsluitingsstructuur voor het langzame verkeer.
Daalmeer-Noordwest
De hoofdstructuur van het verkavelingsplan is gebaseerd op:
- de verkavelingsrichting van het aangrenzende ruilverkavelingsgebied;
- het 'kruis' dat getekend kan worden tussen vier belangrijke ontsluitingspunten
voor langzaam verkeer.