betekende dat per wijk van ongeveer 1.500 woningen in het daarvoor functioneren
de ontwerpteam zo'n 5 a 7 architecten gelijktijdig werden ingeschakeld.
Ter begeleiding van de architectengroep werd een zogenaamde 'conditionerend
architect' aangesteld. Deze conditionerend architect - een door de gemeente inge
huurde externe deskundige - kreeg als ruim omschreven opdracht ervoor te zorgen
dat de verschillende plannen zowel qua ruimtegebrek als qua uiterlijke vormge
ving op elkaar afgestemd werden. Daarbij moest zijn aanwezigheid tevens de bete
kenis hebben van een 'ingebouwd welstandstoezicht'. Verder zou de aldus te vor
men ontwerpgroep de nodige ambtelijke begeleiding moeten krijgen, in de ont-
werpsfeer primair vanuit de afdeling stedebouw.
In 1972 werd besloten om voor de ontwikkeling van Huiswaard 2 deze werkwijze te
volgen en zo ontstond begin 1973 het eerste ontwikkelings- of 'architectenteam'
waarin naast de afdeling stedebouw en de conditionerend architect een zevental
architecten functioneerden. Voor de opdrachtgevers betekende deze werkwijze dat
zij hun architect tijdelijk moesten uitbesteden aan de gemeente (deze architect
kreeg van de gemeente een additief honorarium voor stedebouwkundig werk).
Tot circa 1980 is deze wijze van werken bepalend geweest voor de ruimtelijke vor
ming van de plannen in Alkmaar-Noord. Architectenteams zoals in het voorgaan
de beschreven, hebben gefunctioneerd voor de woonwijken Huiswaard 2, De Horn-
Noord en Zuid, 't Rak-Noord en Zuid, Daalmeer-Zuid en voor het stadsdeelcen
trum De Mare.
De taakstelling om in korte tijd een groot aantal woningen te bouwen maakte het
noodzakelijk de gebruikelijke procedures in de ruimtelijke ordening te bekorten.
Van wezenlijk belang bij de realisering van de taakstelling zijn geweest:
- de afspraken met het Rijk over de definitieve omvang van de groeikerntaak van
15.000 woningen en de financiële consequenties daarvan;
- de mogelijkheid om op grote schaal de artikel-19-procedure te hanteren, voor
uitlopend op de definitieve goedkeuring van de bestemmingsplannen;
- het op grote schaal verlenen van de uitwerkingsbevoegdheid door de gemeente
raad aan burgemeester en wethouders;
- het delegeren door de welstandscommissie van een deel van de taak aan de door
de gemeente ingehuurde conditionerend architect.
De medewerking van alle betrokkenen in het proces was hiervoor een noodzakelij
ke voorwaarde. Deze werkwijze werd gekarakteriseerd als de 'parallelschakeling van
procedures' (te weten de planologische procedure, de goedkeuringsprocedure, de
bouwplanontwikkeling en het bouwrijp maken).