betekende dat per wijk van ongeveer 1.500 woningen in het daarvoor functioneren de ontwerpteam zo'n 5 a 7 architecten gelijktijdig werden ingeschakeld. Ter begeleiding van de architectengroep werd een zogenaamde 'conditionerend architect' aangesteld. Deze conditionerend architect - een door de gemeente inge huurde externe deskundige - kreeg als ruim omschreven opdracht ervoor te zorgen dat de verschillende plannen zowel qua ruimtegebrek als qua uiterlijke vormge ving op elkaar afgestemd werden. Daarbij moest zijn aanwezigheid tevens de bete kenis hebben van een 'ingebouwd welstandstoezicht'. Verder zou de aldus te vor men ontwerpgroep de nodige ambtelijke begeleiding moeten krijgen, in de ont- werpsfeer primair vanuit de afdeling stedebouw. In 1972 werd besloten om voor de ontwikkeling van Huiswaard 2 deze werkwijze te volgen en zo ontstond begin 1973 het eerste ontwikkelings- of 'architectenteam' waarin naast de afdeling stedebouw en de conditionerend architect een zevental architecten functioneerden. Voor de opdrachtgevers betekende deze werkwijze dat zij hun architect tijdelijk moesten uitbesteden aan de gemeente (deze architect kreeg van de gemeente een additief honorarium voor stedebouwkundig werk). Tot circa 1980 is deze wijze van werken bepalend geweest voor de ruimtelijke vor ming van de plannen in Alkmaar-Noord. Architectenteams zoals in het voorgaan de beschreven, hebben gefunctioneerd voor de woonwijken Huiswaard 2, De Horn- Noord en Zuid, 't Rak-Noord en Zuid, Daalmeer-Zuid en voor het stadsdeelcen trum De Mare. De taakstelling om in korte tijd een groot aantal woningen te bouwen maakte het noodzakelijk de gebruikelijke procedures in de ruimtelijke ordening te bekorten. Van wezenlijk belang bij de realisering van de taakstelling zijn geweest: - de afspraken met het Rijk over de definitieve omvang van de groeikerntaak van 15.000 woningen en de financiële consequenties daarvan; - de mogelijkheid om op grote schaal de artikel-19-procedure te hanteren, voor uitlopend op de definitieve goedkeuring van de bestemmingsplannen; - het op grote schaal verlenen van de uitwerkingsbevoegdheid door de gemeente raad aan burgemeester en wethouders; - het delegeren door de welstandscommissie van een deel van de taak aan de door de gemeente ingehuurde conditionerend architect. De medewerking van alle betrokkenen in het proces was hiervoor een noodzakelij ke voorwaarde. Deze werkwijze werd gekarakteriseerd als de 'parallelschakeling van procedures' (te weten de planologische procedure, de goedkeuringsprocedure, de bouwplanontwikkeling en het bouwrijp maken).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1997 | | pagina 65