te ontstaan, werd contact met de aangrenzende gemeenten gezocht om de proble men het hoofd te bieden. In goede samenwerking met de toenmalige gemeenten Oudorp en Bergen werden ten behoeve van de Alkmaarse woningzoekenden nieu we wijken ontwikkeld, weliswaar op het grondgebied van genoemde gemeenten, maar aansluitend aan het Alkmaarse stadsgebied, Zo kwam tussen 15170 en 1975 de 'Bergermeer', aan de westzijde van Alkmaar, tot stand, een woonwijk van ongeveer 1.300 woningen, voornamelijk in de ongesubsi dieerde koop- en huursfeer. In samenwerking met Oudorp werd rond 1970 in de 'Oudorperpolder' een wijk met ongeveer 900 woningen in de sociale sector ontwik keld. Bovendien kon door Alkmaar op eigen grondgebied een start met de groei- kerntaak worden gemaakt in Huiswaard I. Met deze wijk van ongeveer 1.500 woningen werd vanuit Alkmaar gezien de eerste stap over het Noordhollands Kanaal gezet. Het spreekt bijna voor zichzelf dat vooral in de periode tussen 1962 (de publicatie van het streekplan Noord-Kennemerland) en 1970 buitengewoon veel aandacht moest worden besteed aan de stedebouwkundige planvorming. Daarbij werd het Alkmaar niet gemakkelijk gemaakt. Enerzijds werd in het streek plan van Noord-Kennemerland gekozen voor een sterk eenzijdige uitgroei (aan de noordzijde van het Noordhollands Kanaal), anderzijds werd in het betreffende streekplan als uitgangspunt gehanteerd dat bij de stadsuitleg moest worden gestreefd naar 'een geïntegreerde stedelijke structuur'. In de door de gemeente in deze periode opgestelde structuurnota's werd zoveel mogelijk getracht aan beide uitgangspunten gestalte te geven. Op grond van verkeersstudies die zowel door de provincie als door de gemeente zelf verricht waren, werd gekozen voor een hand vormig stadsmodel waarbinnen een min of meer lineair wegenpatroon moest zor gen voor de nodige interne samenhang. Verdubbeling van de stad aan de noordzijde van het kanaal maakte volgens de plan nenmakers tevens een verdubbeling van het aantal bruggen noodzakelijk. Verder werd ten behoeve van de interne samenhang van de stad veel nadruk gelegd op het creëren van een centrale voorzieningenstrook, bedoeld als een bindend element tussen de aan te leggen stationshalte Alkmaar-Noord en het ten behoeve van het gehele nieuwbouwgebicd te ontwikkelen stadsdeelcentrum. De resultaten van deze studies vonden hun neerslag in het structuurplan voor Alkmaar van 1974 en de structuurnota voor Alkmaar-Noord van 1974. Verwezenlijking groeikerntaak Niet alleen bood de nota van de commissie Roelse het instrumentarium voor het groeikernbeleid, ook werden de concrete taakstellingen bijgesteld. Voor Alkmaar hield dit de opdracht in tot de bouw van 5250 woningen tussen 1970 en 1975 en nog eens 11.750 woningen in de periode 1975-1980.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1997 | | pagina 63