te ontstaan, werd contact met de aangrenzende gemeenten gezocht om de proble
men het hoofd te bieden. In goede samenwerking met de toenmalige gemeenten
Oudorp en Bergen werden ten behoeve van de Alkmaarse woningzoekenden nieu
we wijken ontwikkeld, weliswaar op het grondgebied van genoemde gemeenten,
maar aansluitend aan het Alkmaarse stadsgebied,
Zo kwam tussen 15170 en 1975 de 'Bergermeer', aan de westzijde van Alkmaar, tot
stand, een woonwijk van ongeveer 1.300 woningen, voornamelijk in de ongesubsi
dieerde koop- en huursfeer. In samenwerking met Oudorp werd rond 1970 in de
'Oudorperpolder' een wijk met ongeveer 900 woningen in de sociale sector ontwik
keld. Bovendien kon door Alkmaar op eigen grondgebied een start met de groei-
kerntaak worden gemaakt in Huiswaard I. Met deze wijk van ongeveer 1.500
woningen werd vanuit Alkmaar gezien de eerste stap over het Noordhollands
Kanaal gezet. Het spreekt bijna voor zichzelf dat vooral in de periode tussen 1962 (de
publicatie van het streekplan Noord-Kennemerland) en 1970 buitengewoon veel
aandacht moest worden besteed aan de stedebouwkundige planvorming.
Daarbij werd het Alkmaar niet gemakkelijk gemaakt. Enerzijds werd in het streek
plan van Noord-Kennemerland gekozen voor een sterk eenzijdige uitgroei (aan de
noordzijde van het Noordhollands Kanaal), anderzijds werd in het betreffende
streekplan als uitgangspunt gehanteerd dat bij de stadsuitleg moest worden
gestreefd naar 'een geïntegreerde stedelijke structuur'. In de door de gemeente in
deze periode opgestelde structuurnota's werd zoveel mogelijk getracht aan beide
uitgangspunten gestalte te geven. Op grond van verkeersstudies die zowel door de
provincie als door de gemeente zelf verricht waren, werd gekozen voor een hand
vormig stadsmodel waarbinnen een min of meer lineair wegenpatroon moest zor
gen voor de nodige interne samenhang.
Verdubbeling van de stad aan de noordzijde van het kanaal maakte volgens de plan
nenmakers tevens een verdubbeling van het aantal bruggen noodzakelijk. Verder
werd ten behoeve van de interne samenhang van de stad veel nadruk gelegd op het
creëren van een centrale voorzieningenstrook, bedoeld als een bindend element
tussen de aan te leggen stationshalte Alkmaar-Noord en het ten behoeve van het
gehele nieuwbouwgebicd te ontwikkelen stadsdeelcentrum. De resultaten van deze
studies vonden hun neerslag in het structuurplan voor Alkmaar van 1974 en de
structuurnota voor Alkmaar-Noord van 1974.
Verwezenlijking groeikerntaak
Niet alleen bood de nota van de commissie Roelse het instrumentarium voor het
groeikernbeleid, ook werden de concrete taakstellingen bijgesteld. Voor Alkmaar
hield dit de opdracht in tot de bouw van 5250 woningen tussen 1970 en 1975 en nog
eens 11.750 woningen in de periode 1975-1980.