scheepvaartverkeer van noord naar zuid op was aangewezen. Nadat deze overtoom in 1546 grotendeels door storm was verwoest, liet Alkmaar vlakbij een nieuwe bou wen, waarover zij alle zeggenschap had.4 Om de inwoners van dorpen tussen Alkmaar en Hoorn naar Alkmaar te krijgen werd op last van de stad een aantal overtomen over de Berkmeerdijk, aan de oost kant van de Heerhugowaard, geconstrueerd.® Bij deze overtomen werd de scheep vaart van oost naar west gestimuleerd en richting Hoorn afgeremd. Natuurlijk probeerde Hoorn door het scheppen van alternatieve vaarroutes het overwicht van Alkmaar te verminderen. Door de aankoop van grond op strategische punten, met diplomatieke middelen en desnoods met bot geweld wist Alkmaar de meeste van deze pogingen echter in de kiem te smoren.6 De Beverhout omstreeks 1730. Tekening van A. Rademaker. Plantages of stadshouten Buiten de singel, ten zuidwesten van de stad, werden in de 17de eeuw op last van de gemeente verschillende 'stadshouten' of'plantages' aangepland. Dit gebeurde zowel ter verfraaiing van de stad en ter vermaak van de stadsbewoners als omwille van de

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1997 | | pagina 10